als je tijdens een aardbeving in een helicopter zit, merk je dat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag +1

Het beste antwoord

De aarde trilt (golft), deze trilling zet zich door aan water en lucht en met zeer gevoelige apparatuur zou je in een helicopter in sommige omstandigheden deze trillingen kunnen meten.
De trillingen worden echter dusdanig door de lucht gedempt, dat je als mens deze trillingen niet zult waarnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee, je maakt geen contact met de grond, en de trillingen gaan niet door de lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de helikopter nog op de grond staat dan wel. ;-)
Anders merkt je het alleen als je op de grond dingen ziet omvallen of in elkaar storten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een aparte vraag! +
De beving is op de grond voelbaar. Vanwege de aardplaten. Zie de verschrikkelijke beelden uit Japan op dit moment. Vanuit de helikopter zul je met stijgende verbazing en ontzetting alles om zien vallen beneden je. Niet te bevatten, de chaos vanuit de lucht gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een AARDbeving. de aarde beeft dus :)

in de helikopter kan je het merken als je naar benden kijkt en de aardbeving heftig genoeg is om te kunnen waarnemen, maar in de lucht voel je er niets van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij een aardbeving vinden er trillingen in de grond plaats dus niet in de lucht maar bijvoorbeeld als je in de lucht vliegt met de helikopter en als er een wind komt zou het kunnen dat de helikopter het merkt .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet, je beeft niet mee, maar als je naar beneden kijkt zie je wel degelijk wat er aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, hoewel theoretisch sprake kan zijn van drukverschillen maar die zijn te klein om te merken.
Wanneer je laag vliegt moet je wel rekening houden met vogels die massaal op fladderen. maarja, een aardbeving voel je niet aankomen. De eventuele Tsunami (na een zeebeving) kan wel effect hebben omdat de thermiek boven water kan veranderen.
Als passagier zal je hier waarschijnlijk niet zo veel van merken maar de piloot kan extra compensatie moeten toepassen.
13 jaar geleden
De kracht die een helicopter ontwikkelt, voorals als hij stilhangt, is zo groot dat de drukgolven in de lucht, veroorzaakt door een aardbeving niet gevoeld worden.
Als je zou zweven zonder dat het zweeftoestel geluid zou maken, zoals een luchtballon, dan zou je bij een flinke aardbeving deze trillingen die ook in de lucht ontstaan horen en waarschijnlijk ook voelen.