Kan er een waterstofbinding onstaan tussen een molecuul met een NHgroep en een molecuul met een OHgroep? Of kan het alleen tussn OH en OH, en NH en NH

Kan bijv. NH3 een waterstofbinding maken met H20? Of is het alleen H20 met H20 en NH3 met NH3?

ps. zie ook mijn andere vraag:) B.v.d.!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

andere vraag al beantwoord :).
Dit kan zeker. dit is te zien doordat NH en OH groepen beide polaire bindingen hebben en lone pairs (losse elektronenparen). de lone pairs bestaan uit twee elektronen met beide - lading, daardoor ontstaat een delta - in de richting van het lone pair. In de bindingen tussen H en N of H en O is H positief omdat N en O een veel grotere elektronegativiteit hebben zodat ze de beide elektronen uit de binding naar zich toe trekken. hierdoor ontstaat een delta + in de richting van het waterstofion. zoals je waarschijnlijk wel weet trekken + en - elkaar aan en dus kunnen ook prima waterstofbruggen ontstaan tussen ammoniak en water. Dit is te zien doordat ammoniak zeer goed oplost in water, er worden namelijk waterstofbruggen gevormd.

Toegevoegd na 20 seconden:
voor vragen kan je altijd reageren.