De massa van 1 kubieke meter? Hangt er van af wat je precies bedoeld met soortelijke massa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt af van de temperatuur en druk:
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
.. en m.i. ook de hoeveelheid opgeloste CO2. In Spa blauw zit ook een beetje CO2 opgelost, in Spa Henriette iets meer en in Spa rood nog meer. Het door jou aangehaalde artikel gaat meen ik over zeewater.
Volgens mij heeft dit hetzelfde soortelijk gewicht als water zonder koolzuur. Koolzuurgas heeft n.l. geen 'gewicht'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze dichtheid geldt voor water van precies 4 ºC. Voor water van 20 ºC is dat 998,23 kg/m³ en voor water van 100 ºC is dat 958,38 kg/m³ en voor water van 0 ºC = 999,87 kg/m³. Je ziet dus dat bij 4 ºC water het zwaarst is en dat is een zeer prettig voor de visjes in de winter. Omdat het water van 4 graden naar de bodem "zinkt" is het daar dus warmer en beviest het water vanaf het oppervlak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de soortelijke massa van koolzuurhoudend water is gelijk aan de massa van het water plus de koolzuur die daarin is opgelost,en dus afhankelijk van de hoeveelheid koolzuur,de temperatuur ,en de druk,omdat bij normale druk de co² snel uit het water zal ontwijken. maar omdat de hoeveelheid co² die opgelost zit in het water erg gering is en co² niet erg zwaar is kun je uitgaan van de s.m. van water en die is 1 kg