Heeft iemand tips om goed isomeren te tekenen?

Ik vind dit zo moeilijk, ik zoek makkelijke strategieen enzo.

Toegevoegd na 6 uur:
Van het niveau 5 HAVO graag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kan je op 'Google'; 'isomeren'; 'afbeeldingen' tekeningen vinden die interessant voor je zijn. Succes. https://www.google.nl/search?tbm=isch&hl=nl&source=hp&biw=1300&bih=683&q=isomeren&gbv=2&oq=isomeren&aq=f&aqi=&aql=&gs_l=img.12...0.0.0.2018.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0...0.0.I-ZCglcLs8U

Antwoorden (2)

Je moet een 3D tekening maken, dat is altijd erg lastig. Het is wellicht handiger om een programma te gebruiken waarmee je dit op de computer kunt doen. Met ChemSketch kan je structuurformules tekenen en dus ook isomeren.

Toegevoegd na 9 minuten:
In bijgaande Syllabus vindt je nog afspraken over het tekenen van isomeren:

1. 'wig'-vormige bindingen steken naar voren, gestippelde of gestreepte binding steekt naar achteren.

2. Een 'gewone' streep is een binding in het vlak van tekening.

3. Bij een 'tetrahedral (tetragonaal) C-atoom steekt altijd één binding naar voren, één naar achter en zijn er twee in het vlak van tekening.

4. Als een waterstofatoom bijvoorbeeld naar voren steekt dan wordt deze vaak niet getekend
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is hoger dan 5 HAVO Niveau :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovendien gaat dit vooral over stereo isomeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, prima, maar dat stond er niet bij. Maar de tekentool is heel simpel hoor! Moeten jullie op 5 Havo dan zelf de isomeren bedenken?
Het teken van isomeren is vooral lastig omdat je snel een mogelijkheid over het hoofd ziet.

1) Begin met het inventariseren van hoeveel atomen er zijn door kijken naar de molecuul formule of atomen te tellen in een structuur formule. (b.v. C5H10 heeft 5C en 10H).

2) Ga dan na hoeveel verbindingen elk atoom dat voorkomt moet maken. (b.v. koolstof heeft 4 bindingen, waterstof 1 zuurstof 2 etc.).

3) Begin met de atomen die de meest bindingen maken in een rijtje te zetten. In dit geval C-C-C-C-C. maakt het nu kloppend door de waterstof en meervoudige bindingen toe te voegen.

4) Kijk nu of je dubbele/driedubbele etc bindingen op een ander plek kan zetten zonder dat het zelfde molecuul 'andersom' maakt.

5) Dan moet je nog kijken naar zij groepen ipv alle koolstof atomen in een rijtje te zetten. Kijk dan naar methyl ethyl zijketens etc. Let er weer op dat niet het zelfde molecuul 'andersom' maakt en kijk weer of meervoudige bindingen op een ander plek kunnen

6) Ga na of je ook cyclische verbindingen kan maken. Let er weer op dat niet het zelfde molecuul 'andersom' maakt en kijk weer of meervoudige bindingen op een ander plek kunnen.

7) Als er ander atomen voor komen in het molecuul b.v. O, N kijk dan in de binas tabel over de naamgeving (103C in 4de druk). Welke karakteristieke groepen je kan vormen. bijvoorbeeld met O kan een alcohol, kenton, ether etc. en probeer die dan te kijken welke je allemaal kan verwerken.

Rond dubbele bindingen en charale centra heb je ook weer mindere mogelijkheden. Zoals cis/trans, stereo isometrie. Als ik me niet vergis is dit niet nodig voor 5 havo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord. ik dacht dat het vooral om het tekenen zelf gaat. Voor 5 havo zal dit wel voldoende zijn.