Verschil gewicht voor en na openen plastic cola fles?

Als je een plastic cola fles opent zal deze dan minder wegen als je hem hebt geopend, even zwaar wegen of zwaarder wegen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Omdat dit waarschijnlijk huiswerk is wil ik niet meteen het antwoord verraden, maar wel een tip geven. Bedenk eens wat je allemaal hoort ziet en proeft wanneer je de fles opent.

Bedenk vervolgens eens wat de oorzaak is van wat je merkt dat er gebeurd.

De laatste stap is dan of die dingen invloed hebben op de massa van de fles en z'n inhoud.

Komt er volgens jou wat bij, dan is de fles zwaarder

Gaat er wat weg, dan wordt de fles lichter

Gebeurt er niets, dan blijft de massa gelijk

Gebeurt er wel iets, maar dat wordt door wat anders gecompenseerd, dan hangt het af van welk proces het meeste invloed heeft.

Toegevoegd na 21 minuten:
Yep !

In de dichte fles is koolzuur opgelost. Na het openen zal deze in gasvorm ontsnappen. Elk atoom dat uit de cola ontsnapt zal massa uit de cola afvoeren.

De cola, en daarmee het totale gewicht wordt lichter.

Overigens praten we hier over gewicht !

De totale MASSA blijft gelijk, maar omdat het koolzuur in gas overgaat zal het GEWICHT van dat gas niet langer op de weegschaal drukken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja hij weegt dan minder.....de dop is er dan af !
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Lees mijn antwoord.
Frimu2
10 jaar geleden
Bij het openen komt er koolzuur vrij, dit gaat gepaard met kleine belletjes die aan de oppervlakte knappen, door dit knappen, springen er minuscule druppeltjes uit de fles. Deze zijn echter zo minuscuul dat het verschil met huis tuin en keuken weegschalen niet te meten is. Maar het word in ieder geval minder....niet meer qua gewicht.
Meten is weten.
Een 1,5 literfles cola light van de Euroshopper gewogen. Exact 1500g incl. fles.
De dop eraf gedraaid, CO2 ontsnapt, dop er weer op. Gewicht 1514g.
Na 1 uur weer gewogen. Gewicht 1508g.
Verklaring?
Reddie
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
De enige verklaring die ik kan verzinnen zit 'm in de meetfout.
Heb je enig idee hoe zuiver je weegschaal is ? Dat zou helpen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Overigens een plusje van mij vanwege de getoonde inzet om het echt in de praktijk te meten. Geweldige aktie !
:-)