Is de snelheid in de evenwichtsstand maximaal, of is de snelheid in de evenwichtsstand gelijk aan 0?

(het gaat om trillingen) Ik heb altijd geleerd dat de snelheid in de evenwichtsstand maximaal is. Maar ik ben aardig in de war geraakt door vraag 19, van het eindexamen natuurkunde (vwo), 2011 tijdvak 1. In de uitwerkingen van deze vraag staat dat in de evenwichtsstand geldt v=0 (ze trekken namelijk een raaklijn door een punt in de evw.stand om de versnelling te bepalen). Kan iemand mij uitleggen hoe dat kan? alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als je zo'n grafiek krijg, kijk je altijd goed wat deze x-as en y-as aangeven.
Als het een s't (afstand tegen tijd) diagram was geweest, dan was het inderdaad Vmax in de evenwichtstand en v=0 in de toppen.
Maar in dit geval is het een Vt diagram (snelheid tegen tijd) dus Vmax in de toppen en V=0 door de evenwichtstand.
Dus altijd goed kijken wat je gegeven krijgt!