wordt met een lage dichtheid hetzelfde bedoeld als met een kleine dichtheid?

in engels: lower density
dat probeerde ik te vertalen en ik vroeg me af of er met lower dus lager en dus kleiner wordt bedoeld.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kleine dichtheid bestaat niet volgens mij. Dichtheid is laag of hoog. Lage dichtheid betekent dat er weinig van iets aanwezig is. Het antwoord is dus nee lijkt mij, omdat kleine dichtheid een onjuist begrip is. Maar je(of men) zal met klein laag bedoelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oooh oké ik snap het! :)

Antwoorden (1)

Je plaatst je vraag onder 'Natuur en scheikunde', dus neem ik aan dat met "dichtheid" bedoel je de ratio tussen gewicht en volume van een materiaal.

Ik weet niet de context waarin je je Engelse tekst hebt gevonden, maar met "lower" bedoel je doorgaans dat een materiaal relatief licht is, maar hoe licht of hoe zwaar, dat is betrekkelijk, want dat is afhankelijk van waar je de dichtheid mee vergelijkt. Zo zou je prima kunnen zeggen dat ijzer een lagere dichtheid heeft dan kwik ("iron has a lower density than mercury"), maar dat betekent niet dat ijzer een kleine dichtheid heeft in absolute termen.
Je Engelse tekst "lower" kan je dus het beste vertalen in het Nederlands met "lager", want dan behoud je de context van 'vergelijking', zonder meteen de suggestie op te wekken dat het om een heel licht materiaal gaat.

Zelfs als je van een materiaal zegt dat het een lage dichtheid heeft, dan bedoel je hiermee dat het "lager dan gemiddeld" is, en dat gemiddelde kan van alles zijn en hangt van de context af: lage dichtheid voor een metaal, lage dichtheid voor een gas, lage dichtheid voor een vloeistof...

In een zeer brede context wordt vaak een dichtheid van 1 gram per cm3 (dat van water) als "standaard" of "gemiddeld" gezien. Dichtheden groter dan 1 g/cm3 zijn dan "hoog" (b.v. ijzer), en kleiner dan 1 g/cm3 zijn dan "laag" (b.v. piepschuim)

Het blijft toch relatief! (^_°)