Kan een zonnecel ook energie opwekken met lamplicht (halogeen- led-licht etc.) of alleen met dag-/zonlicht?

Ik heb een accuutje dat is op te laden via twee zonnepaneeltjes, kan ik deze (op een donkere dag) ook onder een lamp leggen om hem sneller op te laden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
24.4K

Antwoorden (5)

ja zonnencellen zijn namelijk niet op de zon gericht maar op licht dus als je een kleine zonnepaneel onder een lamp houd geeft hij elektriciteit. Ik weet dat omdat we eens eentje in een museum geknutseld hadden en hij werkte ook onder mijn bureaulamp.
ik hoop dat het antwoord helpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zonnecel is gevoelig voor allerlei soorten licht, hij zal echter wel meer stroom leveren naarmate er meer licht op valt.
Een halogeenlamp op een decimeter afstand kan zo meer stroom opwekken dan de zon, maar je moet wel oppassen dat je dan de behuizing niet smelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan zeker geen probleem, bijgevoegd een link met meer uitleg,
Groeten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zolang het maar elektromagnetische straling en dat is het geval
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is technisch werkbaar. Maar niet economisch.
Want een gloeilamp heeft een rendement van 1,5%. En de zonnecel heeft een rendement van ongeveer 15%. Dan heeft de elektronica van de oplader en ook de batterij zelf ook zo zijn rendement. Laten we dit in totaal op 50% stellen.

Het effect is dus dat je een euro een elektriciteit erin doet, en dat je dan 0,015 x 0,15 x 0,5 x 100cent/€ = 0,1 cent aan stroom overhoudt.

Dus je kan beter een gewone batterijoplader gebruiken. Maar voor nood zou het kunnen werken.