Waarom is Newtons Cradle geen perpetuum mobile en stopt hij op gegeven moment?

Ik moet een presentatie houden over een perpetuum mobile voor natuurscheikunde, en er moet ook een proefje bij zitten. Een perpetuum mobile bestaat niet maar ik wil graag als proefje Newton's Cradle laten zien. Ik weet wel in natuurkundige termen waarom hij op gegeven moment stopt maar ik wil het graag uitleggen in wat makkelijkere taal. Weet iemand misschien een simpelere definitie? Voor iemand die niet weet wat Newton's Cradle is zet ik er wel even een foto bij. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (4)

dit is geen perpetuum mobile, om dat het balletje dat wegschiet door de weerstand van de lucht, met een net iets kleinere snelheid en kracht weer terug komt en hierdoor elke slag steeds weer iets minder kracht zal geven. waardoor hij op den duur in tegen stelling tot een perpetuum mobile stil zal gaan staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat als je de Newton's Cradle in de ruimte gebruikt, daar heb je geen lucht weerstand. Volgens deze beredenering het dan wel een perpetuum mobile?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je heb gelijk, fout van mij, maar in absolute vacuüm op aarde dan? Het punt dat ik wou maken is dat lucht weerstand lang niet het enige is wat een rol speelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja DrDaan dat is helemaal waar de zwaartekracht speelt ook mee dat dit apparaat er op den duur mee stopt.
Omdat er een deel van de energie bij elke tik niet wordt doorgegeven aan het volgende balletje, maar verloren gaat (bijvoorbeeld als warmte ; dan is het natuurlijk niet echt weg (wet van behoud van energie), maar hij kan niet meer gebruikt worden om met dezelfde kracht de balletjes opnieuw aan te tikken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een perpetuum mobile is eigenlijk een denkbeeldig apparaat. Als je hem eenmal aanzet blijft die zichzelf van energie voorzien. Hierdoor zou die eeuwig aan moeten kunnen blijven staan.

Zoals je zelf zegt is dit in strijd met natuurwetten (1st en 2de hoofdwet van de Thermodynamica).

In makkelijke bewoording houden die weten in dat.
1) Er geen energie kan verdwijnen of uit het niets ontstaan (1st hoofdwet "Behoud van Energie")
2) Bij elk process gaat nuttige energie verloren. Er kan nooit met 100% efficiënt energie van de ene vorm in een ander vorm omgezet worden (2de hoofdwet).

Dus in het geval van Newton's Cradle kan nooit alle energie van de een bal naar de andere worden overgedragen. Er gaat wat verloren. Bovendien kan er geen extra energie uit het niets ontstaan om dat verlies te compenseren. Dus moet die wel stoppen en kan een perpetuum mobile niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je er wel eens bij stil gestaan dat in deze zin het universum als geheel (of multiversum) opgevat kan worden als perpetuum mobile.
In ieder geval zijn de modellen zo opgesteld dat er geen energie "weglekt". Immers, waarheen zou het moeten lekken?
Echter, door energie aan het universum te onttrekken valt niet te verwachten dat het dezelfde 'beweging' zal doormaken als wanneer we dit niet hadden gedaan. Het kan daarom dus niet gebruik worden als energiebron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij zijn onderdeel van het universum dus als wij energie onttrekken aan het universum blijft deze toch in het universum, dus onttrekken wij geen energie aan het universum (als je begrijpt wat ik bedoel).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Krokeledocus, dit wel een intersant punt dat je opbrengt. Ik denk echter dat het beter is voor die vraag naar de implicaties van de 2de hoofdwet ipv de "wet van behoud van energie". Als er bij elk proces 'nuttige' energie (exergie) verloren gaat in de vorm van niet-nuttige energie (toenamen van entropie). Dan zou je kunnen zeggen dat op een geven moment alle nuttige energie op is en er geen processen meer kunnen plaats vinden. Dit concept wordt ook wel de warmtedood van het heelal genoemd. http://nl.wikipedia.org/wiki/Warmtedood
De wet van behoud van energie zegt dat de hoeveelheid energie constand blijft, maar dat er wel energieomzettingen kunnen plaatsvinden.

Een perpetuum mobile kan niet gemaakt worden omdat er altijd wel een bepaalde energieomzetting plaatsvind waardoor de energie die de 'machine' moet aandrijven weggaat.
Meestal is dit in wrijving (en word het dus omgezet in thermische energie (warmte))

Hetzelfde principe is hier van toepassing.
Er word 3x wrijving veroorzaakt bij Newtons Cradle
1: Het touwtje wrijft tegen de punten waar het vastgemaakt is.
2: Het touwtje wrijft tegen de lucht.
3: De bal wrijft tegen de lucht.

De energie gaat dus eigelijk 'verloren' in de lucht.
De warmte waarover hier gesproken word is zeer, zeer weinig, maar ze is er wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronaldP
11 jaar geleden
Buiten de wrijving, is de tik die ook hoorbaar is ook een overgang van een energievorm in een andere. Bovendien zal er een klein gedeelte in warmte omgezet worden.