Hoe bepaal je de elutievolgorde van alcoholen in een polaire kolom?

Ik heb een GC experiment uitgevoerd met alcoholen in een polaire kolom. De reeks alcoholen die ik heb gebruikt is: C3:C4:C6:C8, opgelost in ethanol. Volgens mijn beredenering is C8 de minst polaire component, omdat het polaire deel relatief kleiner is dan bij C2. De elutievolgorde zou dan toch C8-C6-C4-C3-C2 moeten zijn? Omdat het alles is opgelost in C2, zou C2 een grote piek moeten geven, en die piek zou dan toch de laatste component moeten zijn? Maar als ik naar mijn Chromatogram kijk, zie ik juist een grote piek als eerste... Ik voeg wel een foto van het chromatogram bij. Rechts kwam het eerst uit de recorder, dus van rechts naar links lezen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Er van uit gaande dat alle alcoholen die gebruikt maar 1 alcohol groep hebben dan zou je verwachten dat het lichtste component er als eerst uitkomt. Dit komt door dat het polariteit van de -OH groep niet veel veranderd met de ketenlengte en lichtere componenten mobieler zijn.

Als je het echt netjes wilt doen dan moet je een kalibratie uitvoeren. Dit doe je door alle componenten een voor een op te lossen in ethanol en in de GC te injecteren. Dan weet precies welke retentie tijd bij welk component hoort. Bovendien kun je dan de oppervlakte van die piek correleren aan de concentratie.

Als je meer wilt weten moet je dit maar even aangeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De lichtste (C2) komt er als eerste uit dan C3, etc. Waarom? Zolang je voldoende scheiding hebt tussen je componenten hoef je niet een andere voor een ander kolom of oplosmiddel te kleizen. In jou geval zou misschien geen ethanol gebruiken omdat er overlap is tussen ethanol en je C3 component.