Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een verband tussen zwaarte energie en de zwaartekracht?

Hoi,

Ik heb een opdracht gekregen van school en ik weet niet of er verband is tussen de zwaarte energie en de zwaartekracht.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Zwaarte energie is de (potentiele) energie die een massa kan hebben in een zwaartekrachtveld.
Als je een steen optilt krijgt hij zwaarte energie. Die energie kun je weer omzetten in andere energievormen.
Zie bijvoorbeeld naar beneden stromend water. Daar kun je een schoepenrad mee laten draaien (bewegingsenergie) waar je een molensteen mee kunt aandrijven om graan te malen. Of een dynamo waarmee je elektrische energie mee kunt opwekken.
Het heeft dus alles met zwaartekracht te maken.
(Lees meer...)
Reddie
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste Reddie, Zou ik het verband tussen zwaarte energie en zwaartekracht ook kunnen afleiden van de formules?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Want zwaarte energie heeft dezelfde formule als dir van zwaartekracht alleen nog vermenigvuldigd met h.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bekende formule: arbeid = kracht x weg. De zwaarte-energie is de arbeid die door de zwaartekracht geleverd kan worden; dus is de formule dan:
Zwaarte-energie= zwaartekracht x hoogte.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding