Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel (cc) water verliest mijn CV-leiding wanneer de meter binnen een week van 2,2 bar naar 1,3 bar zakt?

Ik weet al dat er een lek in de leiding zit, deze wordt aanstaand weekend gerepareerd. Ik ben alleen erg benieuwd naar de hoeveelheid water die (blijkbaar) mijn beton in is gedruppeld... :-S

N.B.: Qua categorie zat ik te twijfelen tussen 'Doe het Zelf' en 'Natuur- en Scheikunde', maar de laatste leek me meer op zijn plaats... ;-)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De nuttige inhoud van het drukvat is ongeveer 4 liter, bij een drukverlies als omschreven ben je dus tot ongeveer 2 liter kwijt wat veel te veel is in een week.

De warmtewisselaar van je cv ketel lekt dus flink en dan moet je ingrijpen als nergens anders lekkage zichtbaar is.
het hete water verdampt met de verbrandingsgassen wordt het dan ongezien geloosd.

Overweeg een nieuwe CV, als de wisselaar lek is , gaat de miniboiler die in combiketels zit er vaak ook aan en is een nieuwe met garantie vaak de betere keus.

Dit is mij door een eerlijke reparateur van de gaswacht verteld in een mogelijk vergelijkbare situatie.

Wat ik wel doe is wat fluoresceine aan het CV water toevoegen, haast onmerkbare lekkages spoor je dan gemakkelijk op met een uv lampje.

Het zou zonde zijn een ketel te vervangen terwijl er een radiator lekt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat ligt eraan hoe groot je systeem is.
En misschien is je drukvat wel stuk dan is er niets in je beton gelekt. maar heeft je ketel het eruit gegooid via het overdrukventiel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De grootte van het systeem is niet zo van belang, omdat water vrijwel niet samendrukbaar is.
De inhoud van het drukvat is wat bepalend is, bij een daling van bijna 1 bar moeten er toch wel enkele liters water weggelekt zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry voor late respons, maar: het expansievat is bedoeld om de volumeverandering door temperatuur van het water te compenseren.
De leidingen en radiatoren zijn van staal en kunnen dus niet uitzetten met het warmere water, daarom kan het expansievat met een rubberen membraan het toegenomen volume opvangen.
Als er door lekkage water uit het systeem verdwijnt dan zal het expansievat het water proberen terug aan te vullen.
De hoeveelheid water die weggelekt is wordt dus door het expansievat geleverd.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding