kan je een geluidswal maken, bestaande uit geluid(sfrequenties/stralen)?

Je hebt een terrein. Op t terrein vindt een muziekevenement plaats.
Op elke hoek van t terrein staat een paal die ´geluidsstralen´ uitzendt. Door deze stralen worden het geluid wat afkomstig is van het evenement worden tegengehouden.

Is dit mogelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ik kan je in ieder geval een eindje op weg helpen.

Waar je op doelt is antigeluid. Antigeluid is precies hetzelfde geluid als het oorspronkelijke geluid, maar dan in tegenfase. Hierdoor heffen de twee geluiden elkaar, in theorie, op. Met nadruk op 'in theorie', want in de praktijk blijkt het bijzonder lastig. In een gecontroleerde omgeving (een laboratorium), waar men werkt met geluid dat bestaat uit een constante, vloeiende sinusoïde, is men goed in staat om dit geluid met antigeluid af te vlakken. In de praktijk zijn er echter zeker drie factoren die het proces bijzonder ingewikkeld maken:
- alledaags geluid bestaat niet uit één constante, voorspelbare luchtdruktrilling, maar uit honderden, duizenden of nog veel meer verschillende trillingen tegelijk: chaos. Gevolg is dat apparaten het geluid eerst moeten analyseren, het juiste tegengeluid moeten produceren (wat met de huidige techniek maar beperkt mogelijk is) en dit vervolgens moeten uitzenden.
- de omgeving bepaalt in hoge mate hoe geluid tot uiting komt. Nogmaals, in een gecontroleerde omgeving zoals een laboratorium, is dit geen probleem. Kijken we naar een slaapkamer, wordt het al lastiger. Hoe gedraagt het antigeluid zich als je het raam opendoet, of een tapijtje neerlegt? Kijken we naar jouw voorbeeld, een open terrein met ontzettend veel storende en bewegende objecten, wordt het natuurlijk nog veel ingewikkelder.
- alleen vlakbij de antigeluidsbron zijn het oorspronkelijke en het antigeluid volledig in tegenfase. Vanaf enkele tientallen meters neemt het effect af. In jouw voorbeeld, als het al mogelijk is gezien de complexiteit van het geluid en de omgeving, zou de geluidswal alleen werken vlakbij de antigeluidsbron. Mensen die in de buurt wonen en zouden moeten profiteren van dit antigeluid, wonen verder dan enkele tientallen meters van het terrein: het effect vervalt.

Deze factoren zorgen ervoor dat het antigeluid in de praktijk een stuk minder goed werkt dan de theorie ons wil laten geloven. Succesvolle tests zijn er wel geweest met propellervliegtuigjes. Propellers produceren een relatief eenvoudig geluid, dat voor het grootste deel afhankelijk is van de rotatiesnelheid van de propellers, dus ook redelijk constant, of in ieder geval goed te voorspellen. Voor ingewikkeldere geluiden in complexere omgevingen is met de huidige technologie echter nog geen adequate oplossing beschikbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antwoord.
samenvatting: het kan, maar het werkt heel erg lokaal, bijvoorbeeld voor 1 of enkele personen.
een hele wijk of straat 'afschermen' is op deze manier niet haalbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alledaags geluid bestaat niet uit één constante, Geluid van een muziekfestival is geluid wat je in mijn ogen niet hoeft te analyseren omdat het al elektronisch versterkt geluid is. Je hoeft het geluid voor de versterker alleen nog maar af te vangen en in tegenfase te zetten. Niet dat dat het probleem op zou lossen, want de andere problemen zijn veel groter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geluid dat uit de versterkers komt is vervormd tegen de tijd dat het bij de antigeluidsbron is aangekomen. De vervorming is onvoorspelbaar omdat de omgeving beweeglijk is. Analyse is dus alsnog nodig.

Andere antwoorden (3)

Ja, dit heet antigeluid.

Antigeluid is een geluid dat een ander geluid opheft.
Dit kan men verwezenlijken door tegelijkertijd met het originele geluid dat men wil dempen,
datzelfde geluid in tegenfase af te spelen.
Daardoor ontstaat destructieve interferentie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou mooi zijn, het is in de praktijk echter niet mogelijk.
Het principe van antigeluid kan alleen werken als het antigeluid virtueel op dezelfde plaats geproduceerd wordt als het geluid dat je wil opheffen.
Als je het op een andere plaats produceert dan zal het alleen werkzaam zijn op een bepaalde plek waar de geluidsgolven precies samenvallen en elkaar uitdoven.
Op alle andere plaatsen zal je juist extra geluid ervaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het zou kunnen dan had men dat allang gedaan.
Het is wellicht geprobeerd maar nooit gelukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is wel geprobeerd d.m.v. ultrageluid en interferentie, op een bepaald punt geluid te laten ontstaan. A.h.w. uit het 'niets'. En dat kan dus, maar het was niet effectief en efficiënt genoeg om ermee door te gaan.
Je kan zo een stem in de ruimte 'projecteren'. Jouw idee, viridiflavus, is dus om een virtuele puntbron te maken, maar tegelijkertijd te zorgen, dat dat (anti)geluid pas buiten het terrein 'hoorbaar' wordt.
Maar hoe zou dat dan kunnen??
In dit geval kan het wel om de lage boem tegen te gaan. Met een zogenaamde array kun je een golffront recreeren. Het enige wat dan nog gedaan moet worden is het geluid dat je meet in tegenfase zetten en voldoende versterken. Voor lage tonen en een array die fijn genoeg is moet dat goed werken. Rond de palen zul je het geluid van de speaker in de paal horen maar enkele golflengtes voorbij de palen zouden de geluiden van de speakers in de palen en het geluid van de bron elkaar moeten opheffen. Het principe heet phased array antisound. Haken en ogen kun je googelen. In dit geval zou het goed moeten werken schat ik.