Als er een aardbeving plaats vind in zee zoals een paar jaar geleden, wat zal er dan gebeuren met het zee water wat verdwijnt in de scheur?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij de tsunami van een paar jaar geleden ontstond geen scheur in de zeebodem.Er schoof een tektonische plaat over een andere plaat,waardoor de zeebodem ineens een flink aantal meters omhoogkwam.Als de zeebodem ineens omhoog komt gaat het water mee omhoog,dat creeert een golf die steeds hoger word naarmate hij de kust bereikt omdat de zeebodem bij de kust omhoog komt.
Daar komt de tsunami vandaan.

Bij een scheur in de zeebodem zal het zeewater in de scheur stromen,en in de lagergelegen bodem.(wat voor het grootste gedeelte uit rotsformaties bestaat) De scheur zal niet diep genoeg zijn om het water naar het magma te laten stromen zodat het verdampt,en vanwege de rotsformaties zal het water niet diep in de aardkorst kunnen komen.
Wat nog wel een optie is is dat de scheur een gas of oliebel in de bodem openscheurt,dan stroomt het water daarin en komt het gas(of de olie) vrij. bij gas zou er niet direct een probleem zijn, bij olie krijgen we een BP-achtige situatie met een hoop vervuild water en een nieuwe olieramp...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

er ontstaat niet echt een diepe scheur. als de aarde wel gedeeltelijk openscheurt zal hier magma uit komen wat dan vrijwel direct stolt door het zeewater zo onstaat granniet.