In Friesland heeft men iemand laten sterven en die persoon is vanzelf gaan mummificeren. Maar welke rol spelen insecten, wormen in dit proces?

Hoe is het mogelijk dat het lichaam niet een geraamte is geworden? Zijn alle betrokken insecten op een gegeven moment zelf ook doodgegaan zodat ze hun karwei niet konden afmaken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is de bron van dit gebeuren ? Of bedoel je de mummies van Wieuwerd? :
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/article/detail/603253/2001/04/14/De-mummies-van-Wieuwerd.dhtml
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om even verder in te gaan op het meisje in 't veen: Een veenlijk is een in het veen gevonden overblijfsel van een prehistorisch menselijk lichaam. Door de conserverende werking van het veen (laag zuurstofgehalte en de zure omgeving - veenwater is zuur) zijn deze lijken in betrekkelijk goede staat bewaard. Vroeger dacht men dat het om mensen ging die in het moeras waren verdwaald. Tegenwoordig neemt men aan dat sommige personen zijn geofferd. De aanwijzingen hiervoor zijn bijvoorbeeld koorden om de hals en gebroken wervels. Bronnen:
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Veenlijk

Antwoorden (5)

die insecten spelen juist geen rol. Om een of andere reden zijn er dus blijkbaar bijna geen insecten die zich tegoed doen aan het betreffende lichaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik dus zo opmerkelijk. Insecten zijn ook waar je ze niet ziet. Mogelijk heeft de verwarming voortdurend aangestaan.
Als iemand langzaam uitdroogt, daaraan overlijdt, en het lichaam daarna ook in droge omstandigheden bewaard blijft, dan kàn dit gebeuren.
Als alle weefsels verdrogen, dan houd je een skelet over met daaromheen een soort leerachtige, bruin geworden huid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over het algemeen spelen insecten en wormen geen rol. De insecten vinden het lichaam als het aan de open lucht wordt blootgesteld en leggen dan hun eitjes (soms zelfs levendbarend) en ze hebben graag een hoge temperatuur voor. Lijken worden gekoeld en ook vaak afgedekt, zodat vliegen ze niet gebruiken voor hun eitjes. Regenwormen hebben ook geen belangstelling voor lijken en ze zullen ook niet zo diep zitten als de diepte van het graf.

Bacteriën breken dus het lichaam af, maar het grootste gedeelte van het lichaam zelf is steriel, behalve de huid en de darminhoud. Als de darmen worden verwijderd en de huid behandeld, dan zal het lichaam gaan mummificeren, langzaam verdampt al het vocht en bij een bepaald vochtgehalte (ergens tusssen tien en vijftien procent zal het bederf door bacteriën onmogelijk worden en bij een nog wat lager vochtgehalte is er ook geen bederf door schimmels meer. Het lichaam is op dat moment geconserveerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je toevallig het meisje in 't veen? In haar geval zakte ze in het veen waardoor ze geïssoleert raakte, hermetisch afgesloten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vreemde vraag; "laten sterven, vanzelf gaan mummificeren".

Mummificeren is een procede zoals we dat uit het oude Egypte kennen. Insecten en wormen speelden hier geen rol. In het kort: de organen werden verwijderd en het lichaam werd gedroogd mbv natron (zout).

Er is maar een plaats in NL bekend waar mummies op natuurlijke wijze gemummificeerd zijn en waarvan men niet de oorzaak kent. En dat doet zich in de grafkelder van de kerk in Wieuwerd voor. Gespeculeerd wordt over luchtstromen, aardstralen, etc. Men weet het niet.

In Duitsland komt dit fenomeen vaker voor. Een heel bekende is Baron von Holz die stierf op 35-jarige leeftijd aan griep of bloedvergiftiging. Hij werd in een tombe begraven en ligt daar nog net zo als zijn familie hem er 370 jaar geleden heeft neergelegd. Zijn lichaam is niet vergaan en zelfs zijn kalfsleren schoenen zijn nog in prima staat. Nou ja zeg. Ook deze mummie is door wetenschappers onderzocht, maar men heeft geen sluitend antwoord kunnen vinden.

Nogmaals, insecten en wormen hebben bij deze mummificaties geen rol gespeeld. De echte oorzaak heeft men tot op heden niet kunnen achterhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er vreemd aan "laten sterven, vanzelf gaan mummificeren"?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt van de context af waarin je de uitdrukking plaatst.
Als je iemand gewond op straat achterlaat (je biedt geen hulp) dan laat je hem sterven. Dat is niet alleen vreemd, maar ook nog erg.