Hoeveel is het percentage acetylsalicylzuur in aspirine van Bayer? 500mg

Toegevoegd na 55 minuten:
Er staat dat er ook nog andere hulpstoffen in zitten zoals cellulose en calciumcarbonaat, dus niet helemaal 100% acetylsalicylzuur

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (1)

20 tabletten wegen 10g. Dus 0,5g per stuk, ofwel 500mg per stuk.
Dus ze bestaan voor 100% uit acetylsalicylzuur.

Toegevoegd na 17 uur:
Na weging bij de apotheek kom ik tot de volgende resultaten:
20 tabletten acetylsalycylzuur wegen 12,04g.
20 tabletten bevatten 10g acetylsalycylzuur
Het percentage acetylsalycylzuur is derhalve 83.
De hulpstoffen zijn cellulosepoeder en maïszetmeel.
Die zijn nodig om de tabletten te persen.
Het zijn géén maagbeschermers.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je begon zo goed, maar je laatste regel klopt niet, er zitten ook nog hulpstoffen in, onder andere maismeel.
http://www.pijnwijzer.com/het-bayer-assortiment/aspirine
Jammer dat je die tweede regel erbij hebt gezet, anders was het een goed antwoord.
Reddie
9 jaar geleden
@crea , als een tablet van 500mg 500mg acetylsalicylzuur bevat, dan is dat 100% acetylsalicylzuur.
Ik verzin dat niet. Ik heb de moeite genomen om het te wegen !
Dat zouden meer mensen moeten doen. Dat scheelt veel onnodige vragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien geloof je het zo:
https://www.google.nl/search?q=bijsluiter+aspirine+bayer+500mg&rlz=1C1OPRB_enNL523NL523&oq=bijsluiter+aspirine+bayer+500mg&aqs=chrome.0.69i59.13194j0j8&sourceid=chrome&es_sm=93&ie=UTF-8 http://db.cbg-meb.nl/IB-teksten/h00613.pdf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Neem de veiligheidsdata van acetylsalicylzuur er eens bij en je zal lezen: " Schadelijk bij opname door de mond." En inderdaad, aspirine is agressief voor je maag. Dus als die tabletten uit 100% acetylsalicylzuur zouden bestaan zou de fabrikant niet veel klanten overhouden. Die hulpstoffen zorgen er dus voor dat je maag de aspirine wel kan verdragen. Zelfs al wegen 20 tabletten 10g, daar zit een meetfout op. Dus als de tabletten voor 95% uit acetylsalicylzuur bestaan (maar waarschijnlijk veel minder) zullen 20 tabletten met 500 mg nog steeds 10g + meetfout wegen.
Reddie
9 jaar geleden
En waar zie ik een percentage kleiner dan 100 ??? Nergens
Dus géén tegenantwoord.
En ... er zitten géén maagbeschermers in.
(Staat ook niet in de bijsluiter).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Staat wel in de bijsluiter, kijk maar eens onder puntje 6.1 cellulosepoeder en maïszetmeel. Maar goed, als je denkt dat aspirine geen hulpstoffen nodig heeft, neem dan maar eens wat zuivere acetylsalicylzuur in. Maar zorg eerst voor een dokter in de buurt...
Reddie
9 jaar geleden
Ik heb mijn antwoord aangepast.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onrechtstreeks blijven het maagbeschermers. Zonder die hulpstoffen zou aspirine nl heel agressief zijn voor de maag.
Reddie
9 jaar geleden
@Daki,
1) Die stoffen zijn niet zeer inactief, zorgen slechts voor binding van de tablet.
2) Als verdunning doen ze ook niets. Daarvoor zit er te weinig in.
3) Acetylsalycylzuur werkt niet direct op de maag, maar via een ingewikkeld regelsysteem. Net als alle andere NSAID's. Om de maag te beschermen moet je er protonpompremmers bij slikken.
(Ook al heb ik in het verleden genoeg aspirine geslikt zonder beschermers. Dus je rampenscenario is sowieso misplaatst.)
tinus1969
9 jaar geleden
Overigens acetylsalicylzuur niet selcht vor je maag omdat het zuur is ofzo; het is een farmacologisch effect, ook als je het in zou spuiten heeft het die bijwerking.
Reddie
9 jaar geleden
@tinus1969 , dat klopt. Maar omdat daki een gunstig effect van verdunning suggereert, heb ik dat in eerste instantie onderuitgehaald.
En omdat het niet direct op de maag werkt (maar via een "regelsysteem") had ik in punt 3 de methode van bescherming aangegeven.