In zoutzuur moet dat wel lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ligt natuurlijk aan je papier soort, maar ik denk dat je met normaal a4 papier en water al een heel eind komt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met oplossen wordt doorgaans het vloeibaar maken van een vaste stof, zoals zout en suiker, bedoeld in water of een andere vloeistof, waardoor de moleculaire structuur weliswaar van vorm verandert maar potentieel toch intact blijft. Als de oplosvloeistof verdampt krijg je de oorspronkelijke stof weer terug.

Papier bestaat uit een dunne laag plantaardige vezels, al dan niet geperst en verder bewerkt. Die vezels kun je mechanisch en in water wel weer uit elkaar halen, bijvoorbeeld om er opnieuw papier van te maken, maar oplossen in de letterlijke zin is dat natuurlijk niet.

Chemische stoffen veranderen de molecuulstructuur dusdanig dat je met verdampen de oorspronkelijke stof niet meer terugkrijgt. Dat is feitelijk geen oplossen maar een chemische reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Papier is in de meeste gevallen van hele fijne houtvezel gemaakt. Ook wel van kledingvezel (ik weet de goede naam niet zo snel). Dit is niet op te lossen. Fijn gehakt of fijn gestampt ... met vloeistof zal het altijd een mengsel blijven. Het blijft altijd troebel. Ik ook denk dat het chemisch te ontleden zou moeten zijn. Tot nu toe weet ik dat hout ook chemisch alleen kan verbranden (of oxideren zo je wilt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Papier lost op in een basische oplossing,omdat de onderlinge samenhang van de papiervezels dan verbroken wordt. Het moet wel redelijk sterk basisch zijn, met wat soda (pH 10) kom je een heel eind.
Wil je papier snel oplossen dan kun je van loog uitgaan (bv NaOH in water) maar je kunt papier ook echt oplossen in oa. salpeterzuur, welke het papier oxideert en daardoor doet verdwijnen.
Een mengsel van gec.H2SO4 met bv kopersulfaat/Kaliumsulfaat als katalysator doet het papier soms zelfs spontaan ontbranden bij aanraking.

De bovenstaande proeven zijn GEVAARLIJK, ze horen in een zuurkast en bril/labjas aan uitgevoerd te worden onder deskundig toezicht.
Deze vloeistoffen kunnen gaan spatten en dat wil je niet in je ogen of op je huid hebben.

Toegevoegd na 8 minuten:
Overigens lukt het met zoutzuur niet zo goed maar dat heeft te maken met het feit dat papier beter tegen zuur dan tegen basen kan en zoutzuur een oplossing van HCl in water is met een concentratie tot 36% ongeveer.
Omdat salpeterzuur en zwavelzuur sterker geconcentreerd zijn en salpeterzuur ook nog eens een sterke oxidator is , vreten die het papier letterlijk op.
Er is dan sprake van een chemische reactie.
Met een zwakke base lost het papier op maar kan weer teruggewonnen worden.
Het is dan wel zaak , na het oplossen van het papier de base met zuur te neutraliseren tot ongeveer pH 7.
Het ontstane zout kan men uit de houtvezels spoelen.
Zo kun je dus een oplossing van papier in water maken.
Papier lost niet goed op in organische oplosmiddelen.