Daarmee wordt bedoeld dat licht een elektromagnetisch verschijnsel is.   ;-)

Elektromagnetisme uit zich op verschillende manieren. Eén van die manieren is in de vorm van een elektromagnetische golf, ook wel 'straling' genoemd.

Een elektromagnetische golf berust op het feit dat, simpel gezegd, een veranderend elektrisch veld een magnetisch veld veroorzaakt, en dat een veranderend magnetisch veld een elektrisch veld veroorzaakt. Als je nu ergens een veranderend elektrisch veld maakt, ontstaat vlak daarnaast een (eveneens veranderend) magnetisch veld. Dat veranderende magnetische veld veroorzaakt (dáár weer naast) een (alweer: veranderend) elektrisch veld. Dat veranderende elektrische veld veroorzaakt weer iets verderop een veranderend magnetisch veld. Enzovoort, enzovoort, enzovoort.

Nu is het bovenstaande een versimpeling waar een echte natuurkundige van gruwt, maar het geeft wel een ruwe indruk hoe een elektromagnetisch veld zich verplaatst. Zo'n elektromagnetisch veld dat zich verplaatst noemen we een elektromagnetische golf, of elektromagnetische straling.

Nu kan de snelheid waarmee het elektrische en het magnetische veld veranderen, hoger of lager liggen: de velden kunnen sneller of langzamer trillen. Bij een langzame verandering spreken we van radiogolven (AM op een oude radio). Veranderen de velden sneller, dan zijn het nog steeds radiogolven, maar dan de FM op de radio. Veranderen de velden nóg sneller, dan noemen we ze infrarode straling. Nóg weer sneller veranderende velden noemen we licht. Enzovoort, via ultraviolette straling en röntgenstraling naar gammastraling en verder.

Dat wat wij licht noemen is dus heel gewone elektromagnetische straling, of een elektromagnetische golf (dat zijn twee namen voor hetzelfde verschijnsel). Of wij die golf wel of geen 'licht' noemen, hangt alleen maar af van de snelheid waarmee de velden veranderen.

Licht is dus elektromagnetische straling waarvan de veldsterktes met een bepaalde snelheid veranderen.

Cryofiel