aan het rechter uiteinde een vlam de lucifers ontbranden,maar de laatste niet hoelang je het ook blijft verhitten hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Bij mij juist het linker uiteinde.
Kennelijk heb ik andere lucifers (Euroshopper of zo).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap de vraag niet, kan je die verder toelichten?
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik moest ook moeite doen om deze vraag naar het Nederlands te vertalen. Dit is mijn resultaat: "Als ik een vlam aan het rechter uiteinde van een lucifer houd, ontbrandt de lucifer. Bij de laatste lucifer werkt dit echter niet: die ontbrandt niet, hoe lang ik hem ook verhit met de vlam. Hoe komt dit?" Maar dit is ook maar een gok, ik weet niet zeker of dit de juiste vertaling is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou kijk, je hebt een koperenbuis met lucifers erin zegmaar aan bijvoorbeeld het rechteruiteinde zit een brander, die staat aan en de lucifers ontbranden 1 voor 1 maar de laatste niet, hoelang de koperenbuis ook verwarmd word hoe kan dit?
Cryofiel
12 jaar geleden
Aha, dat bedoel je! Hoe hadden wij dat raadsel ooit moeten oplossen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is de juiste vertaling, maar ik zoek het antwoord want hoe is het mogelijk dat de laatste lucifer niet ontbrand? er is een verklaring voor en die zoek ik..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry voor de slechte vraag maar ik had niet genoeg plek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weet iemand het antwoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb hier morgen een proefwerk over, heel stom en ik snap er niks van
Cryofiel
12 jaar geleden
Aha, die foto maakt al een hoop duidelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar weet u het antwoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
echt heeel erg bedankt! heb uren gezocht naar dit antwoord echt bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb nog 1 vraag, Welke vorm van warmtetransport vindt plaats in de koperen buis?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
echt bedankt voor uw antwoord!
Cryofiel
12 jaar geleden
Da's geleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
danku!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en nog 2 vraagjes haha, Welke vorm van warmtetransport zorgt voor t vervoer van warmte van de buitenkant van de pan naar de binnekant van de pan?

Antwoorden (1)

Als ik het goed begrijp heb je de lucifers naast elkaar in de koperen pijp zitten. Aan de rechterkant verhit je de koperen pijp met een flinke vlam.

De hitte zal zich dan vanaf de vlam door de koperen pijp verspreiden. Maar de koperen pijp verliest ook warmte, aan de lucht. De pijp warmt de lucht op, de lucht koelt de pijp af.

Hoe verder je van de vlam komt, hoe minder heet de koperen pijp zal worden.

(Ga maar na: als jij een pijp van Amsterdam naar Utrecht legt, kun je in Amsterdam stoken wat je wilt, maar in Utrecht zal de pijp nooit warm worden. Alle warmte is onderweg al verdwenen.)

Zodra je ver genoeg van de vlam bent, zal de pijp niet meer heet genoeg zijn om een lucifer te doen ontbranden. Vanaf dat punt zullen de lucifers dus niet meer ontbranden.

Toegevoegd na 3 minuten:

Ik zie nu ineens een foto bij de vraag staan. Die maakt het al een stuk duidelijker.

De pijp verliest niet alleen warmte aan de lucht, maar ook aan de houder waarin hij vast zit. Dat geeft nog wat extra afkoeling voor de koperen pijp.

Maar goed, dat is een detail. Het idee onder mijn antwoord blijft gewoon staan: rechts is de pijp loeiheet, hoe verder je naar links komt hoe minder heet de pijp is.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+. juist :P