aan het rechter uiteinde een vlam de lucifers ontbranden,maar de laatste niet hoelang je het ook blijft verhitten hoe komt dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als ik het goed begrijp heb je de lucifers naast elkaar in de koperen pijp zitten. Aan de rechterkant verhit je de koperen pijp met een flinke vlam. De hitte zal zich dan vanaf de vlam door de koperen pijp verspreiden. Maar de koperen pijp verliest ook warmte, aan de lucht. De pijp warmt de lucht op, de lucht koelt de pijp af. Hoe verder je van de vlam komt, hoe minder heet de koperen pijp zal worden. (Ga maar na: als jij een pijp van Amsterdam naar Utrecht legt, kun je in Amsterdam stoken wat je wilt, maar in Utrecht zal de pijp nooit warm worden. Alle warmte is onderweg al verdwenen.) Zodra je ver genoeg van de vlam bent, zal de pijp niet meer heet genoeg zijn om een lucifer te doen ontbranden. Vanaf dat punt zullen de lucifers dus niet meer ontbranden. Toegevoegd na 3 minuten:   Ik zie nu ineens een foto bij de vraag staan. Die maakt het al een stuk duidelijker. De pijp verliest niet alleen warmte aan de lucht, maar ook aan de houder waarin hij vast zit. Dat geeft nog wat extra afkoeling voor de koperen pijp. Maar goed, dat is een detail. Het idee onder mijn antwoord blijft gewoon staan: rechts is de pijp loeiheet, hoe verder je naar links komt hoe minder heet de pijp is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100