Zijn er eigenlijk nu 100 jaar later nog lijken en juwelen in de titanic?

Ik vroeg mij af nu 100 jaar later zitten er nog altijd lijken in de titanic en juwelen van de passagiers? Ik kan mij niet voorstellen dat er duikers op zon diepte elke kamer hebben uitgezocht

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
24.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie mijn vraag van gisteren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van de doden zal niet veel meer over zijn na 100 jaar.
Sieraden en juwelen zullen er nog gewoon zijn.
Het terughalen is een zeer kostbare operatie, dus laat maar liggen.
Amadea
12 jaar geleden
@Mind123: linkje erbij dan is 't sneller teruggevonden! http://www.goeievraag.nl/vraag/gebeurt-menselijk-lichaam-bijv-100.320175
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadea - de iPhone App is helaas te beperkt hierin

Antwoorden (4)

Er zal heel veel naar boven gehaald zijn denk ik. Echter er zal vast wel ''iets'' zijn achter gebleven wat men over het hoofd heeft gezien, of de bodem zelf is ingezakt. Ik weet niet of een menselijk bot honderd jaar lang weet te overleven op de zeebodem, gezien deze zout is. Maar je kan er zeker van zijn dat er zo veel en goed mogelijk in en rond de wrakstukken is gezocht naar kostbaarheden;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lichamen zijn intussen vergaan, hoewel er nog wel resten aanwezig kunnen zijn. Daarnaast zijn er toentertijd in de weken (!) na de ondergang nog lijken uit zee gevist en aangespoeld.

De plek van de Titanic werd pas in 1985 ontdekt. Er zijn weinig mogelijkheden om echt ín het scheepswrak te komen om er iets uit te halen. Er zijn wel voorwerpen naar boven gehaald, maar dan moet je meer denken aan vazen, bestek en stukken van het schip zelf. Sieraden zijn niet erg groot en je moet net geluk hebben dat je ze ziet liggen. Het schip is met een behoorlijke knal op de zeebodem terechtgekomen, waardoor er (en ook door de jaren heen) een laag modder op ligt.

Duikers kunnen niet op deze diepte duiken; daarvoor heb je een duikboot nodig en robotten om de kamers te onderzoeken. Bedenk dat het schip in stukken op de zeebodem ligt.

Omdat het schip 100 jaar op de zeebodem ligt, valt het sinds april 2012 onder de UNESCO Convention on the Protection of the Underwater Cultural Heritage. De lidstaten van deze conventie zijn er nu aan gebonden het wrak te beschermen tegen vernieling en plundering, en de resterende stoffelijke overschotten met waardigheid te behandelen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Drie grote scheepsdelen (boeg, een middenstuk van ongeveer 20 meter en het achterste gedeelte) liggen op de zeebodem, omgeven met andere scheepsresten. Tussen de boeg en het achterste gedeelte liggen over een lengte van 600 meter nog meer resten. De boeg is, met uitzondering van de brug, relatief goed gespaard gebleven. Het achterschip daarentegen is door het snelle zinken geïmplodeerd en bij het neerkomen op de zeebodem zwaar beschadigd. De imposante kroonluchters in de grote zalen van de eerste klas zijn nagenoeg intact, net als borden, spiegels en houten panelen aan de muren.

Voor de rechtbank wordt tot op heden gestreden voor de rechten op de wrakstukken. Een van de delen van de Titanic is tentoongesteld in het scheepvaartmuseum in Greenwich, Engeland, andere stukken worden in Frankrijk bewaard. In totaal zijn 5500 objecten van de Titanic geborgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juwelen van goud (ofwel het goud in juwelen) en edelstenen vergaan niet in zeewater.
Zilver echter verdwijnt, het wordt aangetast door zeezout en vormt met name chloriden, welke weliswaar niet oplossen maar wel weggespoeld worden.
Beenderen en andere menselijke resten worden verorberd of dienen als plaats waar organismen op groeien.
De harde stof waaruit beenderen bestaan , lost niet op in zeewater.

Duikers kunnen zo diep niet komen, de info komt uit onderwaterrobots (soort onbemande duikbootjes)

Het met eigen ogen zien van de gezonken titanic is slechts aan zeer weinigen voorbehouden geweest, tot nu toe.

Iets wat op 4kilometer diepte ligt is voor een mens haast
ontoegankelijk, vergis je niet, geen enkele normale- of marineduikboot. kan zo diep komen.

Het in een reclame zichtbare duikbootje wat dan naar de titanic gaat ziet er haast speelgoedachtig uit,

De stoffen waar deze duikboot van gemaakt zijn (zoals macrolon-achtige stoffen) zijn zeer dik, vormvast en uitermate sterk.

De oorspronkelijke duikboot (eigenlijk een Bathyscaaf) die deze diepte haalde, de Trieste, bestuurd door vader en zoon Piccard had een wanddikte van -ik meen- 13 CM dik staal.

Reken er maar op dat iets wat een mens kan bevatten (en in leven houden) bij die diepte, buitengewoons sterk moet zijn, als er een gasvulling (zoals lucht) in moet kunnen blijven bestaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overleden menselijke resten titanic .
In de modderige bodem rondom de titanic bevinden zich mogelijk nog overblijfselen van verdronken opvarende .
Dat blijkt volgend de Amerikaanse nationale oceanische en atmosferische dienst [NOAA] uit foto`s van het scheeps skelet .
Die werden vrijgegeven ter gelegenheid van de honderdste gedenkdag van de schipbreuk .
De jas en laarzen die op de foto`s zichtbaar zijn liggen zo bij elkaar dat het aannemelijk is dat zij samen met hun eigenaar naar de bodem zijn gegaan .
Tot dusver hielden onderzoekers vol dat er geen stoffelijke resten van verdronken opvarende zijn te vinden .
Bronnen: