Hoe komt het dat de windmolen op de foto gaat draaien?

De rotorbladen van een windmolen hebben vaak een hoek van 45 graden waardoor er een zijwaartse kracht ontstaat die de winmolen laat draaien. Maar bij de winmolen op de foto is niet goed te zien waar die 45 graden eigenlijk zit of hoe de wind omgaat met die windmolen. zou iemand mij dat kunnen uitleggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Je moet een molen benaderen als een object dat een stromingspatroon verstoord. Dan zul je zien dat dit ontwerp erg efficient is. De lucht die in de schoep waait zal naar rechts worden afgebogen. Hetzelfde geldt voor de lucht die aan de andere kant langs de schoep gaat vanwege het coanda effect (de lucht heeft de neiging het oppervlak te volgen) . Je krijgt dus een rechtsdraaiende wervel van de lucht achter de molen. Vanwege de wet van behoud van impuls betekent dat dat de molen naar links gaat draaien, zodat het totale systeem voor en achter de wind geen draaimoment heeft, dat heeft de wind immers ook niet voordat hij het molentje tegenkomt. Stel dat de molenbladen te vast zitten, dan gaat de gehele aarde met molen een draaibeweging maken om de luchtwervel te compenseren en gaat de redenering (natuurwet) nog steeds op.

Toegevoegd na 4 uur:
De wet van behoud van impuls vloeit voort uit de actiekracht/reactiekracht stelling van Newton. Je kunt dus ook stellen dat het molentje een kracht naar links ondervindt als de lucht een kracht naar rechts ondervindt. Vanwege de eenvoud gebruikt men graag de wet van ehoud van energie en de wet van behoud van impuls. Bij alle natuurkundige processen tot en met de botsingen in CERN moeten deze grootheden constant blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door de gebogen vorm van de bladen, wordt de voorwaartse kracht van de wind omgezet naar een radiale kracht. De wind krult als het ware op in de bladen, waardoor er drukverschil ontstaat. Om dit gelijk te trekken, moeten de bladen wel gaan draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wind wordt haaks op de as in de richting van het blad naar buiten gestuwd. Per blad loopt de krachtlijn over het midden. Die vier lijnen maken een korte arm met de as; niet erg efficiënt maar voldoende om de glijweerstand te overwinnen en de rotor te laten draaien.