Wanneer je een zwaar object op wieltjes opzij beweegt in een lift, heb je dan meer kracht nodig wanneer je omhoog of omlaag gaat?

Op mijn werk komt dit regelmatig voor en dan heb ik het gevoel alsof het meer moeite kost wanneer ik omhoog ga, dan wanneer ik naar beneden ga.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat klopt. Als je omhoog gaat, is 't karretje zwaarder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen tijdens de versnellingsfase van de lift.
Dan 'wegen' dat ding en jij even wat zwaarder en dan zal
de wrijving op de wieltjes wat groter zijn.
Je moet hem dan maar verrijden tijdens het afremmen van
de lift, dan doet het tegenovergestelde zich voor.

Toegevoegd na 44 seconden:
En dit dan voor het omhoog gaan.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat van 't versnellen een voorwaarde is: dan zal ie hoog in de lift iets makkelijker rollen... Omdat ie dan iets verder van 't middelpunt van de aarde is verwijderd. Je laatste toevoeging snap ik trouwens niet in relatie met je laatste zin... Want ook tijdens 't afremmen bij 't omhoog gaan, gaat ie toch omhoog?
AWM
14 jaar geleden
De afstand tot de aarde is van geen belang, tenzij de liftschacht een paar honderd kilometer lang is ;)
En het gaat puur om versnellingskrachten, bij het naar beneden gaan van de lift zal bij het versnellen van de lift de kast wat 'lichter' worden en bij het afremmen zwaarder.
Cryofiel
14 jaar geleden
@Antwoordman, zowel je antwoord als je reactie op mmm zijn helemaal corect. Dit in tegenstelling tot mijn spelling. +1 voor jou.
je hebt meer kracht nodig als je omhoog gaat, want dan is het karretje even zwaarder. Je kunt dat ook zien om eens een keertje op een weegschaal te gaan staan in een lift en te kijken wat er met je eigen gewicht gebeurt...