jaren lang. licht eraan hoe. met een auto? dan je hele leven maar dan nog langer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit slaat nergens op.
Tot op heden is er nog geen techniek operationeel waarmee zover gereisd kan worden. Ruimtevaart objecten worden nu middels de zwaartekracht van planeten versneld totdat ze via bv jupiter gelanceerd kunnen worden naar een richting buiten ons zonnestelsel met tenminste de ontsnappingssnelheid.
Afhankelijk van de richting waarheen (welke ster(ren)) en de zwaartekracht daarvan is ie dan eerder of later een lichtjaar ver.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er bestaan wel wat theoretische mogelijkheden om motoren te maken die wel in staat zijn om te blijven versnellen. Ook dan zal nog het vele jaren kosten (mogelijk honderden) om 1 lichtjaar ver te komen.

ps Mijn vorige auto heeft er 11 jaar over gedaan om 1 lichtseconde te rijden (ruim 300000 km)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een lichtjaar is inderdaad geen periode maar een afstand, en om precies te zijn 9 460 730 472 580 800 m. Laten we het afronden op 9,5 duizend miljard kilometer.

De snelste voertuigen waarover we beschikken (en je dat soort afstanden kunt afleggen) zijn raketten, en dat is ongeveer 40.000 kilometer per uur. (ontsnappingssnelheid).

Op dit moment zouden we daar dus grofweg
2.37.500.000 uur voor nodig hebben.
Een jaar duurt 8 760 uren, dus dat is ongeveer een dikke 27,000 jaar. We zijn nog wel even onderweg dus....

Toegevoegd na 45 seconden:
(We kunnen alleen raketten nog niet zo lang in de lucht houden ; het blijft dus bij een theoretische berekening).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je laatste zin, Marleen, is me niet helemaal duidelijk.
Als je toch een raket lanceert ins blaue hinein, kan dat ding toch eindeloos doorgaan?
Vooropgesteld dan,dat ie niet in een ster vliegt, of op een planeet of ander voorwerp botst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In theorie wel ja, in theorie. Maar al vrij vlot zitten 'wij' er dan niet meer in natuurlijk - althans, niet levend. En of je dan nog van reizen kunt spreken ?? Het blijft hoe dan ook voorlopig een theorietje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In praktijk zal een raket met de ontsnappingssnelheid nooit fatsoenlijk doorvliegen. Met 40k kilometer per uur kom je wel uit de aantrekkings kracht der aarde maar nog niet weg van de zon. Hiervoor wordt momenteel bij de paar objecten die het zonnestelsel moeten gaan verlaten koersen berekend op zo'n manier dat het ruimteschip telkens weer versneld wordt als een soort van katapult door de grote planeten. Bij de laatste zodanig dat dat schip uiteindelijk de zon recht achter krijgt in een hyperbool baan. Bij het verder reizen zal de snelheid door de aantrekkingskracht wel afnemen maar per saldo nog wel boven nul blijven (anders zou het een elliptische baan zijn geworden zoals bij kometen). Je kunt dus onmogelijk uitgaan van die 40000 km per uur als reis snelheid...alleen de aarde al zou de snelheid door zijn zwaarte kracht tot bijna nul reduceren indien er geen hulp zou komen van andere zwaartekracht bronnen. Is dan ook de reden dat mijn antwoord zo vaag is. De uiteindelijke lanceer snelheid opgebouwd mbv de zwaartekracht van oa de planeten jupiter en saturnus gaat de tijdsduur bepalen. En die maximaal op te bouwen snelheid is weer afhankelijk van de plaatsen van deze planeten in hun baan tov de zon, de aarde en elkaar.
De phoenix mars missie raket vloog met 120,000 km/h door het heelal [http://phoenix.lpl.arizona.edu/faq.php].

Een lichtjaar is 9.4605284 × 10^12 km.

Die afstand met 120.000 km/u komt uit op 78 837 736 uur. Dat is dan weer grofweg 8993 jaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er van uitgaande dat je kunt blijven versnellen duurt het jaren om in de buurt van de lichtsnelheid te komen, het afremmen duurt echter ook heel lang.
Dan maakt het nogal uit of je deze reis gaat maken of op aarde blijft, voor de achterblijver duurt het veel langer dan als je de lichtsnelheid gaat benaderen.
Het probleem is het blijven versnellen, dat houdt op enig moment op, tenzij je op een zwart gat afkoerst.
Met de huidige techniek zou het ruin 10 000 jaar duren om een lichtjaar af te leggen, ik ga dan uit van 30 Km /s

Toegevoegd na 15 minuten:
Deze snelheid is lager dan wat er theoretisch gehaald is. om echter mensen te vervoeren heb je nogal wat nodig, een bemande vlucht is daarom veel zwaarder dan een onbemande vlucht hoeft te zijn. Bij eenzelfde voortstuwing haal je op dit moment niet meer dan 30 Km/s.
Dit gaat echter spoedig veranderen, als de ionen/fusiemotor over enige tientallen jaren, mogelijk eerder gebouwd wordt, kan er veel langer versneld worden en dan kan een aanmerkelijk hogere snelheid opgebouwd worden.
Je moet echter bedenken dat het heel zwaar voor mensen is, jaren aan enige G's blootgesteld te worden,
Zolang we geen invloed hebben op zwaartekracht, lopen we tegen de fysiologische grenzen van de mens aan.
Het langdurig versnellen en vertragen zou dan onder een soort hibernatie plaats kunnen vinden maar ook deze techniek hebben we nog niet onder controle.

Er kleven dus nog vele onopgeloste problemen aan het afleggen van een lichtjaar en dat is vanuit astronomisch oogpunt gezien nog maar een kippeneindje.
De dichtstbijzijnde ster is al 4.2 lichtjaren bij ons vandaan.....

Toch denk ik dat zeker de jongeren onder ons enorme revolutie op energie winningsgebied gaan meemaken, de kernfusiereactor is al zover dat hij meer energie afgeeft dan er aan laserenergie ingepompt wordt (tritium wordt dan door laser verhit tot boven de fusietemperatuur.
Het proces is echter nog langt niet volcontinue en is dus nog ver verwijderd van het punt om het als voortstuwing te gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. oftewel, het is onduidelijk.