hoe bereken ik de kracht die nodig is om een gewicht hangend aan een touwtje in een bepaalde hoek te trekken?

dus, ik heb een gewicht (massa bekend) aan een touwtje hangen en daar trek ik van de zijkant aan tot het is een bepaalde hoek (bekend) hangt. hoe bereken ik de kracht die ik moet uitoefenen om et gewicht met touwtje in de betreffende hoek te krijgen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3K
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer je alle gegevens noemt, is het makkelijker een antwoord te geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik moet meerdere berekeningen doen waarbij alle variabelen varieren
Antoni
8 jaar geleden
Ik zie ook niet in waarom de gegevens van belang zijn voor een antwoord. Er is hiervoor gewoon een standaardmethode die als antwoord gegeven kan worden. Die ken ik overigens niet precies: daarom geef ik geen antwoord.

Het beste antwoord

De kracht naar beneden is altijd gelijk aan de zwaartekracht (G).
Als bij het trekken met een kracht (F) het touwtje een bepaalde hoek maakt, is de tangens van die hoek gelijk aan de zijwaartse kracht gedeeld door de zwaartekracht.
Dus tan(hoek) = F/G
Dus F = G x tan(hoek)
De tangens van een hoek vind je in de standaard Windows rekenmachine.
Je kunt het ook grafisch doen.
Teken voor G een pijl naar beneden.
Teken nu een lijn onder de gewenste hoek.
Trek een horizontale lijn van het eindpunt van G tot het de tweede lijn snijdt.
De lengte van die lijn is de gevraagde kracht in verhouding tot G.
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
hartstikke bedankt, ik moest het berekenen en niet tekenen. ik heb hier veel aan.

Andere antwoorden (1)

Even tekeningetje maken. Richting zwaartekracht, richting touwtje. Driehoekje tekenen en opmeten. Verhouding x massa