Je zou daarvoor Tungsten-trioxide kunnen gebruiken (WO3). Dat krijgt een mooi blauw kleurtje als er waterstofgas langs komt. Voor dat doel worden er WO3-coatings aangebracht op transparante polymeren.
escape
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mijn scheikundeleraar gebruikte (als ik het me nog goed herinner) daar een nog half brandend lucifer voor. Als deze in contact komt met H2 gaat het oplichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waterstof is o.a. te detecteren door de zeer hoge thermische geleidbaarheid hiervan. Helaas rust er een patent op dit principe, en kan ik je niet uitleggen hoe het werkt

Toegevoegd na 4 minuten:
hier staat ook nog een stukje:
http://www.systechillinois.com/en/thermal-conductivity_52.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meest gebruikte methode is vanzelfsprekend een non-invasieve methode gebaseerd op een resonantiefrequentie van het waterstofmolecuul. Deze frequentie is te meten door de interactie van waterstof met andere materie/energie, en ligt in het Gigahertz gebied.