Mag je lumen bij elkaar optellen?

Stel je voor je hebt twee lampen die per stuk 1000 lumen opbrengen. Heb je dan een totale opbrengst van 2000 lumen? Of mag je dat niet zo eenvoudig bij elkaar optellen?

En hoe zit het dan met watt/seconden? Mag je die bij elkaar optellen? Bijv.: je hebt twee flitslampen van 500 ws per stuk. Levert dit dan evenveel licht op als 1 enkele lamp met 1000 ws?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.5K

Antwoorden (2)

Nee, dat gaat logaritmisch
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Je bent in de war met decibels. -
1 lumen is ongeveer 4,09 × 10^18 fotonen per seconde.
2 lumen is twee keer zoveel, ongeacht of het van één of van twee bronnen komt. Je mag ze dus optellen.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je was me voor! +