Wat is er mogelijk mis met mijn nieuwe bril?

Ik kan er alleen scherp mee zien als ik RECHT vooruit kijk naar een bepaald object. Draai ik mijn hoofd meer dan 5 graden dan wordt het steeds waziger. In dat geval lijkt het alsof de bril dan té sterk is.

Achtergrond-info:
- glazen zijn -/-
- glazen hebben cylinder
- glazen zijn van extra dun kunststof

Kan het bijvoorbeeld zijn dat de slijper geen rekening heeft gehouden met de hogere brekings-index van het extra dunne kunststof?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik bedoel de volgende situatie;
- object/tekst recht voor mij
- hoofd/bril en ogen recht naar object
- object is SCHERP!

...en dan:
- object nog steeds recht voor mij
- hoofd/bril 5 (of meer) graden naar links gedraaid
- ogen dus 5 (of meer) graden naar rechts gedraaid
- object ONSCHERP! (of té scherp)

Verder;
- ik ben géén beginnnende brildrager (meer dan 22 jaar)
- mijn vorige brillen deden dit niet
- nieuwe bril is een dure maatwerkbril
- ik probeer een duidelijk verhaal naar opticiën te maken

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

Dit ligt volgens mij aan de afstand van je oog tot de verschillende punten op het glas. Het glas heeft normaliter een bepaalde slijping om dit op te vangen. Als hier dus een fout in zit, door bijvoorbeeld een verkeerde meting, dan compenseert dit de afstand niet.
Aan je verhaal te merken zitten ze scheef, ene kant waziger, andere kant scherper.

Het kan ook zijn dat de glazen wel goed geslepen zijn maar dat het montuur vervormt is, dit geeft hetzelfde resultaat, je brillenglazen zitten scheef.

Als je er niet op vertrouwd of je huidige opticien t goed heeft gedaan kan je meestal bij een ander dit wel na laten meten.
Soms duurt het even om aan een bril te wennen, hoelang hem je deze nieuwe bril al?

Wellicht als je nog enige speling op je hoofd hebt om het monteur enigszins heen en weer te wiebelen als je scheef door je bril kijkt kan je zelf enigszins testen of er een scheefheid in zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een nieuwe bril is misschien heel even wennen, maar zoals jij omschrijft met 5 graden draaien lijkt dit wel heel erg. Ik zou zo snel mogelijk teruggaan en dit even bespreken en je ogen voor de zekerheid opnieuw laten meten. Want dit is heel erg vervelend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt dat je je hoofd 5 graden draait. Je bril draait dan mee, dus kijk je nog steeds recht vooruit. Of bedoel je dat je ogen draaien en je het dan niet goed scherp ziet?

Het kan zijn dat door je oogafwijking het glas op een bepaalde manier is geslepen (bijv. cilindrisch) en het vooral in het midden scherp is. Dat is ook met je echte ooglens zo, maar die draait gewoon mee als je oog beweegt. Als je een nieuwe brildrager bent zal je er vanzelf aan wennen om je hoofd met bril te draaien voor de beste scherpte.

Natuurlijk is het altijd zaak om even terug te gaan naar de zaak om de bril te laten controleren. Ik heb wel eens per ongeluk + glazen gehad in plaats van - bij een nieuwe zonnebril. Heel slordig (en in die specifieke winkelketen kom ik ook niet meer).

Bij het slijpen wordt wel degelijk rekening gehouden met het dunne kunsstof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit ook zoiets gehad, heb ook - en cylinder. Het bleek dat het glas er verkeerd ingezet was. Dus toch maar even mee terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn partner was hetzelfde aan de hand. De glazen waren wel goed geslepen, dat gaat eigenlijk nooit fout, maar de opticien had bij het inzetten links en rechts verwisseld, waardoor het cilinder aan de verkeerde kant zit. Je moet eens kijken of je het cilinder kan zien. Als je het recept nog hebt, dan kun je zelf controleren of het in orde is. Als de cilinders aan de verkeerde kant zitten, dan moet de opticien jou nieuwe glazen verstrekken, wat hij zeker zal proberen te voorkomen, als het die dure kunststof glazen zijn. Volhouden dan, ze zijn ervoor verzekerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf ook ondervonden.
Bij mij hadden ze bij het slijpen van de cylinders de glazen verwisseld.
Dus... terug ermee!

Toegevoegd na 1 minuut:
cilinders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je varilux glazen?
Met deze glazen moet je leren kijken.
Je moet je ogen zeg maar bewegen om door bepaalde delen te kijken.