Kan men een pan op een kookplaat verwarmen zonder daarbij fysiek contact te hebben met de kookplaat?

Dus als je de pan bijvoorbeeld op een verhoging zet... laten we zeggen dat de pan 1 cm boven de kookplaat staat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (4)

Dat ligt sterk aan het soort kookplaat. Op gas is het geen probleem, de gasvlam zal de pan evengoed verwarmen.

Op inductie lukt ook nog wel, mits de afstand niet te groot is.

Op een keramische kookplaat zal de pan 1cm boven de plaat wel warm worden, maar nooit gaan koken. Omdat je vraagt 'verwarmen' is het antwoord dus ook in dit geval 'ja'.

Even voor mijn interesse; wat is de lol ervan om je pan niet op de kookplaat te zetten?
14 jaar geleden
Hang van de kookplaat af:

Bij gas: natuurlijk. De Pan wordt verwarmt door het hete gas/luchtmengsel dat van de gasbrander af omhoog gaat. Het hete gas/luchtmengsel lekt wel weg als de afstand tussen de vlam en de pan groter wordt.

Bij Inductie: magnetische straling brengt het metaal van de pan in trilling waardoor het heet wordt. Het effect neemt af met het kwadraat van de afstand. Bij goede pannen lukt het misschien wel als de beveiliging niet ingrijpt, 1 CM is dan zo'n beetje de grens. (de inductiespoelen zitten 0,5 tot 1,5 cm onder de plaat. Dus het effect van de energie is bij 1 cm van de plaat al 4 x zo klein.

De andere kookplaten dragen de warmte het beste direct over van het ene materiaal naar het materiaal van de pan. Lucht isoleert namelijk heel goed. En 1 CM is al een aardige hindernis. (en het ververst zichzelf doordat warme lucht wegstroomt en wordt vervangen door nieuwe, koele lucht)

Bij halogeen: Duurt alleen langer en is duur, er lekt veel warmte weg tussen de kookplaat en de pan.
Biij gloeidraad: Duurt veeeel langer (en het diuurt normaal al zo lang) en de keuken wordt misschien eerder warm dan je pan :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan. Het is heel logisch.

Als men in de Natuurkunde de warmte bestudeert, dan kunnen we duidelijk zien dat warmte een straling is (IR). Deze mag dan wel andere golflengtes hebben als bijvoorbeeld licht (UV) het gedraagt zich hetzelfde.

Dus als jij vraagt of je een pan kan verwarmen zonder fysiek contact te hebben met de kookplaat dan is dat hetzelfde als je afvragen: "Kan men een voorwerp belichten zonder daarbij fysiek contact te hebben met de lamp?" Aangezien hier het antwoord 'ja' op is, is dat bij die pan ook zo.

Je moet wel rekening houden dat het veel langer duurt voordat bijvoorbeeld het water kookt. Misschien gaat het water wel helemaal niet koken omdat er teveel warmte verloren gaat in de lucht. (Terugkijkende naar het lichtidee: een lamp verliest gedurende de afstand ook steeds meer licht)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwarming kan geschieden door geleiding, stroming en straling.
Zonder fysiek contact met de verwarmingsbron , valt alleen geleiding als transportmiddel af.
Door stroming (bijv. hete lucht van oa. een gasvlam) kan men ook verwarmen zonder fysiek contact. Met straling, zoals radiogolven (inductie) en infrarood kan men zelfs zonder medium (zoals lucht) energie aanvoeren.
Gelukkig maar, anders hadden we geen nut van de zonnewarmte.
Bij krachtige inductievelden, waarbij de pan zelf een gesloten wikkeling vormt kan de pan een tegengestelde kracht ontwikkelen, die de pan dan kan laten zweven.
Gewone inductiekookplaten echter hebben een wisselend veld wat niet sterk genoeg is om dat te bewerkstelligen, wel is de stroomsterkte door de bodem van de pan zo sterk dat snel verhitting optreedt.
De spanning per winding is ongeveer 5 volt, de stroomsterkte ongeveer 300 Ampere en de frequentie doorgaans rond de 50KHz.
Deze factoren worden ook door de pan zelf beinvloed.
Het rendement van inductiekoken is hoog, immers alleen de pan zelf wordt heet , met de inhoud.
De omgeving wordt veel minder opgewarmd dan met andere methoden.
Het inductie-element zelf wordt nauwelijks warm, vrijwel alle energie wordt in de bodem van de pan omgezet in warmte.
Gelukkig zit er in de inductieplaat een voeler, als de pan te heet wordt, dan stopt de inductieplaat.
Dit is ook het geval als de bodem van de pan te dun is of als er een pan opgezet wordt die geen geleidende onderkant heeft, zoals een ovenschotel.
Bij halogeenkookplaten zit een krachtige lamp onder de plaat, die de bodem van de pan verwarmt. het rendement is echter lager dan bij een inductieplaat.
Ook is de detectie van gevaarlijke verhitting lang niet zo goed.
Hopelijk kun je hier wat mee.