Als er bij een getekende natuurkundige golf gevraagd wordt om met een dal te beginnen bij t=0 moet je grafiek dan links of rechts eerst dalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Naar rechts. Je begint bij 0 en de 0 zit aan de linkerkant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een golf gaat altijd van links naar rechts,dus bij t=0 links begint hij dan te dalen als de vraag is om daar mee te beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een trilling zet je uit: uitwijking tegen tijd.
Je begint bij t=0 op de basislijn, naar rechts komt een dal en daarna de berg.
Na de trillingstijd T herhaalt de trilling zich.
Dus bij t=0: nulllijn.
Bij t = 1/4 T: minimum.
Bij t = 1/2 T: nulllijn.
Bij t = 3/4 T: maximum.
Bij t = T: nullijn.

Maar nu bij een golf:
Daar zet je uit: uitwijking tegen de afstand. Na 1 trillingstijd heeft de golf een golflengte afgelegd.
Bij afstand = 1 golflengte: nullijn.
Bij afstand = 3/4 golflengte: minimum.
Bij afstand = 1/2 golflengte: nullijn.
Bij afstand = 1/4 golflengte: maximum.
Bij afstand = 0: nulllijn.
Van rechts naar links zie je dus eerst een dal en dan een berg.

Kort gezegd als antwoord op je vraag:
- Niet tegen t maar tegen afstand uitzetten.
- Na 1 golf zie je vanaf x=0 eerst een stijging. Tenminste als je van links naar rechts kijkt.

Toegevoegd na 1 dag:
Ter verduidelijking heb ik een paar diagrammen toegevoegd.
Het eerste is de golf, zoals die na 1 trillingstijd is. De afgelegde afstand is dan 1 golflengte.
Het tweede is de trilling die het punt bij afstand =0 heeft afgelegd. Door dat punt is de hele golf van rechts naar links gegaan. Het is dan ook ene complete trilling.
Het derde is het punt halverwege de golf. Dat punt heeft eerste stil gelegen. Vervolgens is het rechter gedeelte van de golf er van rechts naar links doorheen gegaan.
Het vierde is het punt helemaal rechts op de golf. Dat punt heeft nog niet getrild.

Toegevoegd na 1 dag:
Even op een plaatje klikken om het iets groter te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in of met een dal begint kun je alleen maar stijgen, links om of rechts om. Op een grafiek ga of teken je meestal van links naar rechts, behalve wanneer jou gevraagd wordt om van t=0 naar t = -x te gaan. Gewoonlijk, als je links van t=0 (t=-1 bv)begint dan ga je dalen. Begin je rechts van t=0 dan ga je stijgen, tenzij je richting t=0 moet dan wordt het weer dalen.