Als je van achter aangereden wordt, kun je dan beter wel of niet remmen?

Als je voor een verkeerslicht staat te wachten, en je ziet van achter je een auto hard aankomen die niet meer op tijd kan remmen. Moet je dan je rem loslaten of juist intrappen? Of maakt dat niet uit?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik begrijp overigens dat als het kan en je aan de voorkant beweegruimte hebt, je moet zorgen dat je wegkomt. Het gaat hier dus dan ook om een situatie waarbij dat niet (meer) mogelijk is, bijvoorbeeld omdat er voor je nog een hele rij andere auto's staat. (Waar je dus als je je rem loslaat, zelf tegenaan botst?)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Ik ga ervan uit dat je het belangrijker vindt jezelf te beschermen, dan de schade aan je auto zo laag mogelijk te houden. Ofwel: dat je liever meer schade aan je auto hebt, als je daarmee zelf minder kans hebt op whiplash, botbreuken en kneuzingen.

Je beschermt jezelf het beste door te zorgen dat jij zo min mogelijk schokken te verduren krijgt. Hoe kleiner de schok die jouw bestuurdersstoel krijgt, hoe beter voor jou.

Je moet dus zorgen dat jouw bestuurdersstoel zo stil mogelijk blijft staan.

Dat doe je door de rem in te trappen. Heel veel zal het misschien niet uitmaken, maar jouw auto, en dus jouw bestuurdersstoel, zal toch net wat minder in beweging komen dan wanneer je de rem loslaat. Keerzijde is dat jou auto "starder" op de weg blijft staan, zodat je in ieder geval aan de achterkant meer schade zult hebben dan wanneer jouw auto meeveert en lekker naar voren gaat. Maar goed, we gingen ervan uit dat je jezelf belangrijker vindt dan je auto.

Als je de tegenwoordigheid van geest hebt, kun je ook de gordel zo strak mogelijk trekken. Dat levert misschien een gekneusd sleutelbeen op, misschien zelf een gebroken sleutelbeen, maar dat is beter dan grotere schade op andere plekken in je lichaam.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt er denk ik ook een beetje aan met welke snelheid het gebeurd. Als jij stil blijft staan, boort de auto achter je zich méér in jouw auto, en heb je misschien kans dat jouw auto zodanig kapot wordt gereden dat jij klem komt te zitten met alle gevolgen van dien. Verder goed antwoord hoor, + van mij.

Andere antwoorden (4)

Ik denk de rem loslaten. Want dan rolt de auto door de klap. Anders blijf je staan. Als je de rem loslaat dan lijkt mij dat de klap wat minder hard is. Maar dit is wat ik denk.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dan zou ik ook op de rem trappen en mijn handen over mijn hoofd doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, niet echt voorlichting. Meer BOB. En dat je je gordel moet dragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mythbusters hebben ze een keer uitgezocht dat als je je schrap zet, dat je dan vaker gewond raakt, dan wanneer je dat niet doet. Zo verklaren ze ook waarom bestuurders sneller gewond raken (die zien het aankomen) dan personen die achterin zitten (die zien het vaak niet aankomen)
Als je geen uitwijk mogelijkheden hebt, rem nog vaster intrappen, bij een aanrijding krijg je dan alleen een klap van achter, indien je te dicht op de voorganger staat of de rem loslaat krijgen je ook nog eens een klap van af de voorzijde, door deze twee trauma's zo kort achter elkaar kan de schade aan het lichaam veel groter zijn dan wanneer men de rem met kracht ingetrapt had.

Indien men uitwijk mogelijkheden heeft;

Direct voor de aanrijding rem lossen en na de klap volle kracht remmen en uitwijken naar een plek waar men ruimte heeft (meestal rechts de berm in).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geloof me, je voet schiet niet van de rem af bij een aanrijding van achter, je voet heeft overigens geen ruimt om van het pedaal af te schuiven (mits een automaat hebt), rechts gaspedaal en links de stuurkolom. Het is uiteraard niet onverstandig om de handrem er bij te gebruiken echter remt deze slechts op twee wielen wat de remkracht behoorlijk vermindert, voetrem is echt noodzakelijk.
Toevallig hebben wij ook een botsing gehad, je kunt beter niet remmen want dan rijdt de auto naar achter en anders heb je een enorme deuk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door het remmen rijdt de auto naar achteren??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kan een auto op een vlakke weg naar achteren rijden als die van achter aangereden wordt? Overigens weegt de afname van schade aan de achterzijde niet op tegen het ontstaan van de schade aan de voorzijde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry naar voor ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die hoef jij toch niet te betalen julia, het gaat om de klap. Wat is beter voor JOUW lichaam.
Het is verzekeringstechnisch gezien sowieso niet verstandig om op de auto voor je te knallen, maar ik kan me wel voorstellen dat je natuurkundig gezien zorgt voor veerkracht, waardoor de botsing minder krachtig zal zijn en de schade dus eventueel beperkt.