Het weer is de toestand van de atmosfeer (zeg maar: de lucht) op een bepaalde plaats en op een bepaald moment.
Zodra het over een groter gebied gaat en over een langere periode, noemen we het 'klimaat'.

Weer ontstaat door verdamping van water uit de zee, daar komen wolken van. Als wolken te koud worden, condenseert het water weer en regent de wolk leeg.
De aarde draait rond, en de lucht die er omheen zit draait een beetje langzamer mee. Hoe verder weg van de aarde, hoe minder snel de lucht meedraait.
Door luchtbewegingen en door wolken en door zonneschijn krijg je temperatuurverschillen. Onder de wolken wordt het kouder omdat daar de zon niet schijnt.
Als de lucht kouder wordt, krimpt het een beetje en daarom wil andere lucht daar naartoe waaien. Dat zijn lagedruk gebieden.

Het weer is het samenspel van alle factoren die hiervoor genoemd zijn. Bewegende lucht ten opzichte van de aarde noemen we wind, wolken waar water uit valt noemen we regen (of sneeuw of hagel), wolken die erg laag hangen noemen we mist, enzovoort.
itsme
14 jaar geleden
De eigenlijke motor van het weer is de zon. Door de verschillen in zonneinstraling ontstaat een groot temperatuurverschil tussen de evenaar en de polen. Als gevolg van bovengenoemde regels worden deze verschillen opgeheven. De ijskoude, zeer droge polaire lucht bezit veel minder energie dan de warme, vochtige tropenlucht. Via grootschalige zee- en luchtstromingen wordt warme lucht naar de polen en koude lucht naar de evenaar getransporteerd. Rond de evenaar stijgt de warme lucht op en stroomt richting pool, terwijl de koude poollucht dicht aan het aardoppervlak richting evenaar stroomt. Echter, als gevolg van de aardrotatie (corioliskracht) vindt er een afwijking plaats van baan die de warme en koude lucht volgt. Op het noordelijk halfrond vertonen alle bewegingen een afwijking naar rechts, op het zuidelijk halfrond naar links. Al deze luchtcirculaties en luchtbewegingen hebben slechts één doel: het opheffen van de energieverschillen tussen de evenaar en de polen. Lucht kan echter slechts relatief geringe hoeveelheden energie opnemen en afgeven. Water is daarin veel effectiever. Het water in de lucht neemt dan ook een omvangrijk energietransport in de lucht voor zijn rekening in de vorm van waterdamp, wolken en regen. Verreweg de grootste energie-uitwisseling vindt plaats via de zee en de zeestromingen. Daarmee worden enorme hoeveelheden energie van zuid naar noord en omgekeerd getransporteerd.

Nederland en Belgie liggen in de wisselvalligste weerzone op aarde, de westenwindzone. Alleen in deze weerzone wisselen hoge- en lagedrukgebieden elkaar voortdurend af.

MEER UITLEG IN MAKKELIJK TAAL IS TE VINDEN OP ONDERSTAANDE LINK
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De definitie van weer: Het regelmatig terugkeren van een ding of persoon..

Bijvoorbeeld; Daar heb je Xinix "weer"....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het weer bestaat uit het aanwezig of afwezig zijn van luchtstromen tussen verschillende luchtdrukken in.
Deze luchtstromen kunnen droog, vochtig, koud , warm of ergens er tusen in zijn.
Hierdoor kan er neerslag vallen, mistig , of zonnig zijn.