Zijn er bepaalde omstandigheden waarin de wet van behoud van energie niet meer geldt?

Bijvoorbeeld in een singulariteit?

Nee de wet van behoud van energie geldt altijd. De uitspraak van Hawking/Penrose over de "oneindige dichtheid" / "singulariteit" werd wel verdraaid /meteen aangegrepen/uit zijn context gerukt door religie e.d. figuren om iets nog vagers voor te stellen. Zie allerlei threads die af en toe opduiken en dan debunked worden. e.g. de volgende thread Toegevoegd na 3 minuten: Hawking's singularity theorem is for the whole universe, and works backwards-in-time: in Hawking's original formulation, it guaranteed that the Big Bang has infinite density. Hawking later revised his position in A Brief History of Time (1988) where he stated "There was in fact no singularity at the beginning of the universe" (p50). This revision followed from quantum mechanics, in which general relativity must break down at times less than the Planck time. Hence general relativity cannot be used to show a singularity.

Er heeft inderdaad een tijdje een uitzondering op deze 1e Hoofdwet der Thermodynamica geheerst. Dat was omdat zonnedeeltjes die de zon verlaten ongeveer 100eV bevatten en - al spiraliserend in een eigen veld - bij aankomst aan de aarde wel 1000 keren zoveel energie hadden "opgelopen" ergens van - de uitzondering gold alleen voor spiraliserende deeltjes of velden. Vanaf 1963 dus - maar op huidige scholen wordt de uitzondering niet meer geleerd, ook al omdat we nu veel meer weten over cyclotronachtige draaivelden uit de jetbeams van Zwarte Gaten die vermoedelijk grote energiepotenties hebben. Immers, van ons Heelal is nu 2% van alle materie ontdekt en ook 2% van alle energie is nu ontdekt - dus 48% van ons Heelal is nog steeds "zoek" en ook 48% van de energie in ons Heelal weten we niets van en is ook al "zoek". Als bizar voorbeeld het draaien van de aarde die door getijdewerking met zo'n 55-miljoen kW wordt afgeremd en soms in toerental nog behoorlijk kan versnellen: op deze vraag volgt van een wetenschapper dus nog slechts eerbiedig zwijgen... we weten het gewoon niet.