Hoe bereken je de luchtdruk welke een afzuigkap levert?

Voor onze afzuigkap in de keuken willen we een speciaal soort muurdoorvoer gebruiken. Deze heeft echter een minimale druk van 150pa nodig om te werken.
De leverancier van de afzuigkap kan mij echter niet vertellen welke druk de afzuigkap bij de verschillende snelheden levert.
De gegevens die ik wel heb:
- doorsnede afvoerkanaal 150mm
Debiet:
- afzuigkap capaciteit stand 1: 260m3/h
- afzuigkap capaciteit stand 2: 360m3/h
- afzuigkap capaciteit stand 3: 450m3/h
- afzuigkap capaciteit stand intensief: 720m3/h

Heb gevonden hoe ik de snelheid van de lucht in het kanaal kan berekenen (http://www.habitos.be/bouwen/item.asp?item_id=4732), echter kom ik dan niet veel verder meer.
De waarden die ik dan krijg bij:
- afzuigkap stand 1: 4,09 m/s
- afzuigkap stand 2: 5,66 m/s
- afzuigkap stand 3: 7,07 m/s
- afzuigkap stand intensief: 11,32 m/s

Kortom, ik zit vast. Hoe kom ik achter de druk in pa welke bij de verschillende standen van de afzuigkap gecreëerd wordt?
(Snap dat er eventueel verlies optreed door de buis van de afzuigkap naar de muurdoorvoer, vandaar onderstaand de gegevens):
- lengte 1e deel afvoerkanaal: 100cm
- dan een 90 graden bocht
- lengte 2e deel afvoerkanaal: 260cm

Toegevoegd na 21 minuten:
De 150pa staat in de productbeschrijving van de Compair Flow Star muurdoorvoer: http://www.keukenonderdeel.nl/Webwinkel-Product-1261470/COMPAIR%C2%AE-Flow-Star-150-F-muurdoorvoerunit-%28rechte-buis%29.html

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K
Reddie
12 jaar geleden
Een afzuigkap is bedoeld om lucht te verplaatsen, niet om druk op te bouwen. Vandaar dat er alleen gegevens zijn in m3/h. Om druk op te bouwen zijn er andere apparaten, zoals compressor en fietspomp.
Wat er speciaal is aan de muurdoorvoer begrijp ik niet. Een doorvoer van 15cm is gewoon standaard.
Je vermeld een minimale druk van 150Pa. De buitenluchtdruk is 100000Pa. De minimale druk is dus ruim eenduizendste van de buitenluchtdruk, dus lijkt het me geen probleem. Ik denk dat iedere afzuigkap dit ruimschoots kan leveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
150 pascal is een druk van niets, dat is 0,15% van de normale luchtdruk. Weet je zeker dat dat juist is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 150pa staat in de productbeschrijving van de Compair Flow Star muurdoorvoer: http://www.keukenonderdeel.nl/Webwinkel-Product-1261470/COMPAIR%C2%AE-Flow-Star-150-F-muurdoorvoerunit-%28rechte-buis%29.html Maar als ik jullie reacties zo zie dan is die 150pa een verwaarloosbare waarde die je blazend al zou redden, laat staan een afzuigkap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmz, die heb ik nog niet gezien. Heb je toevallig een link?

Het beste antwoord

De buitenluchtdruk is 100000Pa. De minimale druk van 150Pa is dus ruim eenduizendste van de buitenluchtdruk. Ik denk dat iedere afzuigkap dit ruimschoots kan leveren.
Reddie