Waterstof kernfusie, waarom komt daar energie bij vrij?

Ik snap dat bij de fusie van waterstof, helium vrijkomt wat zwaarder is. Maar is het niet logischer dat als je twee zware kernen hebt en deze samensmelt tot een lichte kern, er dan energie vrijkomt?
Ben echt een leek op dit gebied...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Zo simpel mogelijk:

Twee kernen wegen samen meer voor de fusie dan de kern na de fusie. Het verschil tussen deze twee wordt omgezet in kinetische energie volgens de beroemde wet van Einstein: e=mc²

Toegevoegd na 3 minuten:
Er geldt namelijk de Wet van Behoud van Materie, waarmee bedoelt wordt dat in een gesloten systeem er geen materie kan verdwijnen of ontstaan. Met materie wordt in dit geval energie en massa samen bedoeld. Energie en massa kunnen in elkaar omgezet worden. Als er dus na de fusie massa overblijft, moet er iets gedaan worden met de massa. De enige manier om het op te lossen is de omzetting naar energie.

Dit is wat ik mij kan herinneren van de lessen op school. Mocht iemand hier iets aan toe te voegen hebben of een fout aanwijzen: graag.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je zit qua gedachtengang wel goed op weg, maar je vergeet het volgende, een voorbeeldje:

Atoom 1 en atoom 2 wegen beide 10 kilo. Wanneer deze gefuseerd worden ontstaat atoom 3, die weegt 15 kilo. Atoom 3 is zwaarder dan atoom 1 en atoom 2 afzonderlijk, maar toch blijft er 5 kilo aan massa over. Deze 5 kilo omgezet naar energie.