Kun je de hoeveelheid gas meten met een gaschromatograaf?

Ik wil graag meten hoeveel etheen rijpend fruit uitstoot met een gaschromatograaf maar nu vroeg ik me af of je gas in een gaschromatograaf kunt spuiten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Met een gaschromatograaf kan je uitstekend gas meten. Het apparaat is juist bedoeld voor het meten van vluchtige of gasvormige stoffen:

Gaschromatografie is een vorm van chromatografie waarbij stoffen in gas- of dampfase worden gescheiden op hun selectieve verdeling tussen de stationaire en de mobiele fase.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gaschromatografie

Echter, loop je tegen 2 dingen aan om je vraag te kunnen beantwoorden. Je kan uitstekend meten of er etheen in het gasmengsel aanwezig is. Echter, de hoeveelheid is wat lastig. Een GC kan namelijk niet direct een kwantitatieve hoeveelheid meten. Je kan dit oplossen door een ijklijn van verschillende concentraties etheen / lucht te maken en die ook in te spuiten. Is echter onbetrouwbaar. Een interne standaard (een vaste hoeveelheid per monster zodat je een referentie hebt) is ook mogelijk, maar ook weer lastig.

Een 2e probleem wat je tegen komt is de monstername. Ga je het fruit is een afgesloten ruimte leggen? Of wil je het boven een fruitschaal meten? En hoe vaak ga je een monster nemen?

Dus op antwoord op je vraag, met een GC kan je zeker etheen meten. Maar een kwantitatieve hoeveelheid van hoeveel etheen rottend fruit produceert impliceert meer (wordt een hele opstelling) dan alleen de GC vraag. Maar als je de rest al hebt, dan kan je de GC wel gebruiken.
Thecis
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
bedankt voor het ontwoord nu kan ik weer verder

Andere antwoorden (1)

Je kan geen gas meten in een gaschromatograaf. Dat is slecht voor het apparaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Mooi antwoord.
Totale onzin overigens.