Hoe komt het dat voorwerpen zwart worden als het nat wordt?

Ik heb in de achtertuin antraciet en geel kleurige stenen, maar als het regent wordt de hele tuin een stuk donkerder van kleur. Wat is de reden dat de steen donkerder wordt als hij nat wordt? Wat maakt dat de kleur veranderd? ( hetzelfde geldt voor andere artikelen maar het valt me nu op met de bestrating en de schutting).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Water is een goede lichtgeleider.
Het geleidt de fotonen waaruit het licht bestaat , absorberend materiaal binnen, waar het door een labyrint beter geabsorbeerd wordt dan zonder water.
Ook ogenschijnlijk niet poreus , dof en donker materiaal wordt daardoor donkerder, de interne reflectie van het water tot het licht op een "doodlopende "weg komt.Kortom zowel de geleiding van water en de lichtabsorptie van de
donkere voorwerpen tezamen levert dit effect op.
Ook kleuren worden om die reden intenser, de kleuren-absorbie wordt beter benut als de stenen nat worden.
Hoe goed water licht geleidt is te demonstreren door grote petflessen gevuld met water door daken heen te steken en ze lekvrij vast te zetten.
Het (zon) licht wordt dan de onderliggende ruimte ingeleid op een veel efficientere manier dan alleen een raam of een gat van hetzelfde formaat zou bewerkstelligen !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat als iets nat is het minder licht weerkaatst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kleuren die je ziet, zijn afhankelijk van hoe licht weerkaatst wordt. Als iets nat is, dan wordt het licht eerst nog tussen het object en het water weerkaatst, waardoor er minder licht jouw ook bereikt. Het is afhankelijk van het soort materiaal hoeveel licht geabsorbeerd wordt. Hoe meer licht wordt geabsorbeerd, deste donkerder iets is.

Toegevoegd na 1 minuut:
ook=oog :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lichtere kleuren worden worden door het water donkerder omdat water licht absorbeert.

Hieronder meer uitleg hierover:

http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=335919
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Water breekt het licht, waardoor het licht onder een andere hoek op de stenen invalt en dus onder een andere gereflecteerd wordt. Dat geeft het kleurverschil.

Dat water stenen donkerder maakt? Nou kijk eens naar een zwembad in het zonnige Spanje! Mooie lichtgekleurde stenen.

Toegevoegd na 1 uur:
Een tweede fenomeen is natuurlijk dat niet geglazuurde stenen poreus zijn, waardoor het water in de oppervlak van de stenen dringt. Hierdoor verandert het oppervlak van de stenen en daardoor de lichtreflectie.