is het mineraal fosfor, uit eten het zelfde fosfor dat brand op een lucifer?

is dat het zelfde en kan ik dat verrijken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Ja en nee. Het is inderdaad hetzelfde spul. Maar als het in ons eten zit is het een vorm van fosfor welke al gereageerd heeft met bv de lucht.
Verrijken kan vast, maar er zijn efficientere manieren om aan fosfor te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad een fosfor verbinding, gereageerd met lucht lijkt me sterk, maar zonder deze verbindingen is het uiterst giftig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fosfor dat in mineralen zit heeft zich gebonden aan het zuurstof. Dat deeltje is samen met zuurstof een ion geworden. Het fosfor wat gereageerd met zuurstof bij een verbranding word geen ion, dat word een molecuul. Het verschil tussen een molecuul en een ion is dat een ion lading heeft en een molecuul niet.

Hopelijk is het voldoende uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan je het iets specefieker uitleggen? dus fosfor dat in eten zit heeft zich gebonden met zuurstof en is een ion? of gebeurt dat in het lichaam? en de fosfor op een lucifer is een molecuul? maar hoe word die dan gevormt? met verbranding? sorry als ik het verkeerd begrijp ^^*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het fosfor wat in eten zit is een ion. Het fosfor van een lucifer is geen ion. Fosfor + zuurstof ---> fosfor(penta)oxide. De bovenstaande reactie is de verbranding van fosfor hierbij heb je niet te maken met lading. Als je een stroom door verbrande fosfor heen zou leiden (en dan het ik t over de vaste vorm) zou er niks gebeuren. Dit gebeurt wel met een banaan.
Fosforverbindingen, meestal fosfaatzouten, zijn onmisbaar in de voeding.
Elementair fosfor is een heel ander geval. Rode fosfor (een donkerrood poeder) wordt op de aanstrijkstrookjes van lucifersdoosjes gebruikt en is tamelijk veilig. In luciferskoppen zit m.i. geen fosfor.
De andere verschijningsvorm van fosfor is wit, deze wasachtige stof is zeer brandgevaarlijk en giftig.