Een olifant is ONGEVEER 10X zo zwaar als een paard.
Zijn maximale snelheid ligt in de buurt van een normaal paard.(geen renpaard)De echte topsnelheid van een kudde aanstormende olifanten die goed kwaad is is HOGER dan 25 KM /U als mens loop je die er NIET uit.
Ik spreek uit ervaring en heb deze machtige dieren in hun habitat gezien.
Toch is zijn presterend vermogen niet 10PK maar veel minder, ongeveer de helft.(geschat)
Wel is hij door zijn bouw en omvang buitengewoon sterk.
Omdat energie weg X kracht is en een olifant in verhouding tot zijn fysieke vermogen meer aan zichzelf moet besteden , blijft er minder over.
dan zit er wel het verschil tussen PK (duurzame kracht) en kortstondige kracht, zo kan een mens zeer kortstondig meer dan 1pk leveren, ofschoon zijn nominale vermogen op 75-250 Watt (=1/3 PK) ligt.
Een olifant zal in duurzame arbeid dus waarschijnlijk niet hoger (eerder lager) zijn dan 5 PK.
Dat laat onverlet dat een kwade olifant meer van een tank heeft dan een Ferrari die op papier100X zoveel PK heeft.
Geen enkele auto zal het winnen van een Olifant (nu ja, de Humvee misschien.
Dus lijkt het me handig om niet in de val te lopen dat het aantal PK's veel zegt over het geweld wat een dier kan ontketenen.
In verhouding zijn zeer kleine dieren , als vlooien en mieren waarschijnlijk het krachtigst.
Zo kan de cicade (een soort krekel) 158 dB produceren
Een exploderende bom zet niet heel veel meer weg, in geluiddruk gemeten.
Dus veel PK's zul je bij grote sterke dieren niet vinden, onderschat daarmee echter hun kracht niet.
Je zult niet de eerste zijn die dat met het leven moet bekopen.

Toegevoegd na 1 dag:
Om energie te kunnen duiden had men besloten in de tijd van de stoommachines te kijken wat een paard ongeveer kom verzetten tijdens langdurige inspanning.
Hiertoe liet men werkpaarden in een tredmolen lopen en men keek hoeveel kg een meter gemiddeld door een paard over meerdere uren gehesen werd. dat was 75 KG (736N)
Men heeft deze maat in gebruik genomen om de kracht van stoommachines aan te geven en daarom heeft met de naam van de ontwikkelaar van de stoommachine gebruikt als eenheid van energie , de Watt.
Volgens het SI stelsel werd de 75KG/M omgezet naar de NM en dat bleken er 736 te zijn. Een PK is dus 736 Watt.
Zeer kortstondig kan een mens enige PK's leveren.
In tegenstelling tot was sommigen beweren kan een paard gemiddeld wel degelijk ongeveer 1 PK leveren, kortstondig echter een veelvoud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Paardenkracht is het vermogen dat nodig is om een last van 75 kilogram stapvoets te hijsen. Een olifant kan een flinke boomstam optillen. Stel dat een gemiddelde boomstam 1500 kilo weegt. Dan kan een olifant 20 pk leveren.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vergelijkt nu even peren met appelen. Dat hijsen van dat paard is een anders soort hijsen dan wat die olifant doet met z'n slurft.
De locomotief "De Olifant" werd in 1835 In Engeland gebouwd door TAYLEUR, een onderaannemer van Stephenson. Deze locomotief was hoofdzakelijk voor de goederentreindienst bestemd. Oorspronkelijk was deze machines uitgerust met twee gekoppelde assen met drijfwielen en een achteraan geplaatste draagas. In 1849 werd deze locomotief in het arsenaal te Mechelen volledig omgebouwd. De draagas werd vooraan geplaatst en de vuurhaard vernieuwd. Er werd tevens voor een gloednieuwe tender van 4 m³ gezorgd.
Rijvaardig gewicht 20 t - Trekkracht 100 pk.

Of bedoel je er een met een slurf? ;0)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je puur naar trekkracht kijkt doet een olifant het minder goed dan je misschien zou verwachten; per kilo lichaamsgewicht presteert een olifant wat lager dan een paard. Als een olifant voor wat langere tijd een last moet trekken komt hij dus niet veel hoger uit dan een pk of twee.
Let wel dat over langere tijd een paard ook lager scoort dan een pk.
Dat men graag olifanten inzet bij houtkap is dan ook vooral omdat een olifant bomen op een wagen kan laden.
Voor een korte tijd kan een olifant dan ook aanzienlijk meer vermogen leveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, dat Denkbeeld;

PK is de (oude) eenheid van arbeid: dat is een hoeveelheid kracht gerelateerd aan een hoeveelheid tijd. In PK's zal een olifant relatief laag scoren, omdat het niet een erg snel dier is. Een jachtluipaard levert waarschijnlijk veel meer PK's door zijn snelheid: die herhaalt een geringe kracht vele malen. Vergelijk het maar met een vrachtwagen en een Formule 1-racewagen: de truck heeft misschien de helft van de PK's van de F1-bolide en kan nog niet half zo snel rijden, maar is toch een keer of tien zo sterk als het op pure trekkracht aankomt. En omgekeerd, ondanks alle PK's zal de F1-auto nooit de last van de truck kunnen trekken. Je snap welke rol de olifant in deze vergelijking heeft, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan 3 soorten olifanten: de Aziatische, de Afrikaanse en de locomotief.
Deze 3 soorten zijn ook weer onderverdeeld in een paar andere soorten.
De Afrikaanse zijn onderverdeeld in:
* de bosolifant
* de savanne olifant
* de woestijn olifant
De Aziatische zijn onderverdeeld in de:
* Sri Lanka Olifant
* Sumatraanse olifant
Dan hen je nog een locomotief die zo geheten heeft. Trekkracht 100 pk.
Ik denk dat de Bosolifant er wel wat van kan tussen al die bomen. Hij kan in ieder geval de hele dag oefenen. Nu reist de vraag: bedoel je hoeveel vermogen hij met zijn slurf kan uitoefenen of kan voorttrekken met zijn body. Ik heb dat niet kunnen vinden, dus ga ik schatten. Met zijn slurf 18,5 pk en met zijn body 26,2 pk. Maak hem echter niet boos, want dan loopt ie dwars door een huis heen.