Waarom bevriest coca cola eerder dan andere frisdranken zoals ice tea met en zonder koolzuur en red bull..

Kan het zo zijn dat het vriespunt van coca cola hoger ligt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K

Antwoorden (2)

Onmogelijk. In alle drankjes zit voor meer dan 90% water, en dan heeft maar één vriespunt. 0 graden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zuiver water heeft dus hetzelfde vriespunt als water met toevoegingen zoals suiker?
En iets wat geen zuiver stof ism heeft per definitie geen vriespunt maar een vriestraject.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is inderdaad niet waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hogere druk betekend hoger kookpunt. En een lagere druk krijg je echt niet..
Ja , dat kan.
In cola zit veel fosforzuur wat zelf een hoger vriespunt heeft. Als je suikervrije cola hebt, heeft dat niet het effect van vriespuntdaling wat voornamelijk door suiker veroorzaakt wordt.

Ook ander frisdranken hebben bevatten vaak zuren, maar dat is vrijwel altijd citroenzuur. Ook dat heeft een vriespuntdalende werking, zoals ook suiker doet
Omdat suikervrije cola dus de zowat enige frisdrank is met
fosforzuur, wat in geconcentreerde vorm vast is, kan het zijn dat het smeltpunt van cola hoger ligt dan van andere frisdranken.

Om die reden is het ook de enige frisdrank die roest opvreet.

Zelf heb ik het vriespunt van suikervrije cola niet gemeten,
ik ga dus uit van onderliggende logica.

Toegevoegd na 4 minuten:
Red Bull bevat veel aminozuren en veel suiker, het zal niet snel bevriezen, zo een beetje alle ingredienten zullen het vriespunt van RedBull doen verlagen.

De sterkste invloed van het vriespunt van frisdrank is die van suiker, suikerwater wordt daarom in de winter aan vogels gegeven , ook ver onder nul bevriest het niet en daarom is consumptie-ijs veel kouder dan nul graden.
Het wordt gemaakt bij rond 20 graden onder nul.