Stel: Er komt een nieuwe ijstijd aan. Hoe snel kan deze dan ontstaan?

Dit na aanleiding van een artikel dat ik net las in een tijdschrift. En ik eigenlijk wel benieuwd ben of wij dit mee kunnen maken...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ijstijden kunnen zeer snel opbouwen.

De eerste metingen aan ijstijden zijn traditioneel gedaan aan pollen, oftewel stijfmeel van planten. Planten hebben het nadeel dat ze vrij langzaam op veranderend klimaat reageren. Echter, in de laatste jaren zijn er onderzoeken gedaan aan verspreidingen van kevers, dmv rugschilden die bewaard zijn gebleven. Wat blijkt: Er zijn periodes geweest waar de temperatuur met tientallen graden in enkele tientallen jaren veranderde.

Een vand e scenario's is dat als het landijs op antartica snel genoeg dooit dat de noord-atlantische golfstroom geblokkerd zal worden. Als dat gebeurd, kan binnen enkele jaren tijd de temperatuur hier ver dalen, en het begin van een ijstijd betekenen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee hoor, dit zullen wij niet meemaken. Het zijn meestal cycli van enige honderden of zelfs duizenden jaren en aangezien ze niet eens duidelijk kunnen zeggen of de laatste ijstijd hier in Nederland 10.000 or 100.000 jaar geleden is verwacht ik niet dat die volgende ijstijd hier ineens binnen 100 jaar is.
Nu weet ik net hoe oud jij bent maar ik verwacht toch zeker geen 136 te worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zou best eens een nieuwe ijstijd kunnen worden, niemand die dat weet... Dat het verandert, dat weet iedereen, maar of het een nieuwe ijstijd is, dat weet niemand... En een ijstijd duurt zo'n ~10.000 jaar, dus dat is niet ineens zo, maar meerdere honderden jaren van verandering... Een ijstijd kent ook een warmteperiode en een koudeperiode... Het is maar net waar je zit te wonen op de aardbol... Het is op antarctica tropisch geweest.... Dus dat zou zo maar weer kunnen gebeuren... Wie weet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt er vanaf wat de oorzaak is.
Het zou kunnen dat de warme golfstroom stagneert of dat door een aantal zware vulkaanuitbarstingen waardoor grote stofmassa's in de atmosfeer terecht komen voor meerdere jaren weinig zonlicht doordringt.
Dan zouden de ijskappen snel uitbreiden waardoor als de atmosfeer is opgeklaard veel zonlicht van de poolkappen weerkaatst.
Dit zou in enkele jaren kunnen gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdens de laatste ijstijd waren er al mensen, die van de veranderde land-zee-configuratie gebruik hebben gemaakt zich over de wereld te verspreiden. Maar die klimaatsverandering zal zó geleidelijk gaan, dat er alle tijd is om aan te passen - het zal echt niet in 50 of 100 jaar gebeuren. Ik weet nog, dat ik als kind al begin november geschaatst heb : dat is dus zo'n 48 jaar geleden, en dat kan je je nu toch nauwelijks voorstellen : winter eind oktober-begin november....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet zo snel want het word juist warmer niet kouder(jammer genoeg voor de ijsberen)