Is er in de ruimte wrijving?

Omdat er geen zwaartekracht is, blijven objecten sowieso langer bewegen, maar is er dan ook geen wrijving?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
15.7K

Antwoorden (1)

Jawel. In de ruimte heerst een bijna-vacuüm. Er is veel minder gas dan in het beste "vacuüm" van het beste aardse laboratorium. Maar in de ruimte tussen de planeten van ons zonnestelsel, en zelfs in de ruimte tussen de sterren is er nog een (uiterst geringe) hoeveelheid gas. Dit veroorzaakt een zeer geringe wrijvingskracht.
Zelfs in vacuüm kan wrijving optreden. Want vacuüm is niet helemaal ‘leeg’. Door het onzekerheidsprincipe tussen energie en tijd ontstaan er aan de lopende band paren van deeltjes met hun bijbehorende antideeltjes. De levensduur van die deeltjes is zó kort dat ze niet direct kunnen worden gemeten. Ondanks hun vluchtige bestaan oefenen de virtuele deeltjes, net als gewone deeltjes, toch een kracht uit op objecten. De gemiddelde kracht die de deeltjes gezamenlijk produceren kan wel worden gemeten.
Als een deeltje botst met een virtueel deeltje dat in dezelfde richting draait valt het effect wel mee, maar een virtueel deeltje dat in de tegengestelde richting tolt, geeft het draaiende deeltje een fikse opdonder. Hoewel het deeltje met allebei de soorten virtuele deeltjes even vaak botst, zal hij dus meer merken van de tegengesteld tollende deeltjes. Het resultaat? Het draaiende deeltje wordt afgeremd.
SimonV
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Het hele idee dat de virtuele deeltjes een draaiing van een macroscopische massa kan stoppen, is nog niet aangetoond (staat ook in de links die je geeft). Op quantumniveau zijn de effecten al wel bekend, maar nog niet aangetoond voor de "grote wereld". Het klopt helemaal dat de ruimte niet volledig vacuum is, maar voor de praktische toepassingen kunnen we er van uit gaan dat er in de ruimte geen weerstand is in interstellaire ruimte.
Voor bijvoorbeeld satelieten of het ISS, die redelijk dichtbij de atmosfeer van de aarde zitten, is wrijving wel degelijk een item om rekening mee te houden.