Wat is de wrijvingscoëfficiënt tussen hout en schuurpapier?

Voor een proef voor natuurkunde moet ik de wrijvingskracht berekenen tussen hout en schuurpapier. Maar daar heb ik de wrijvingscoëfficiënt voor nodig. Want Fw=μ*Fn

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het toch meten? Dat is het idee van een proef.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet echt een proef. Dat is meer de naam dat ik er aan gegeven heb. Ik heb alleen de middelen niet om het te meten. Dus dacht dat misschien iemand hier het ooit gemeten had, en het nog wist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige wat je nodig hebt is 2 krachtmeters, hout en schuurpapier. Nu ik er zo over nadenk, er zijn vele verschillende type hout en schuurpapier dus een echt antwoord kan je denk ik niet krijgen. Maar testen is überhaupt leuker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke, dank je.
Helaas heb ik de middelen er niet voor :(
Toch bedankt!!
Reddie
12 jaar geleden
Welke middelen?
Een stukje hout en een stukje schuurpapier?
Of heb je geen geld om dat te kopen?
Ga naar een doe-het-zelf winkel. Stukjes hout haal je uit de afvalbak van de zagerij. Een velletje schuurpapier kost je de kop niet.
Verder een touwtje en een bekertje met water als gewicht.

Antwoorden (1)

Dat hangt af van de fijnheid van het schuurpapier en de richting van het schuren, het maakt uit of men haaks op de nerf schuurt of met de nerf mee.
Het beste is deze met een proefopstelling vast te stellen.
Denk er om dat de start veel zwaarder is, de scherpe deeltjes hebben dan al putjes in het hout gedrukt.
Men moet de wrijvingscoefficient dus bepalen tijdens de beweging!
Ook de druk heeft zoals altijd een grote invloed, maar ook de snelheid zal een rol spelen.