Het hangt er een beetje vanaf wat eronder zit, maar sneeuw isoleert ontzettend goed. Dus als je huis compleet ondersneeuwt, hoef je amper nog te stoken.

Antwoord zou zijn: vaak wel ja ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En toch loopt mn accu leeg... :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je niet vergeten dat sneeuw koud is, dus of het isoleert of niet. Het word er wel kouder op.
Nee, het is onder sneeuw niet per se warmer dan erboven.
Sneeuw bestaat uit heel veel lucht, en lucht is een slechte warmtegeleider. Vergelijk het maar met een dik dekbed, of nog beter, met dubbelglas.

Als je in je huis dubbelglas hebt, is het dan binnen altijd warmer dan buiten? In de winter wel, in de zomer meestal niet.

Zo heeft men het nu over het slecht aangroeien van ijs als er sneeuw overheen ligt.
Onder de sneeuw is het nog steeds koud, maar als er een deken van sneeuw overheen ligt, zal een koude nacht weinig effect op het ijs hebben. Het ijs dat er al ligt, blijft ijs, en het water daaronder, blijft water. De warmte van het water kan namelijk niet weg.
Maar zou het nu ineens gaan dooien, en de sneeuw zou dik genoeg zijn, blijft het ijs daaronder nog een tijd bevroren.
12 jaar geleden
Dat kan je niet zomaar stellen. Het ligt eraan wat de temperatuur onder de sneeuw is. Sneeuw isoleert fantastisch goed, omdat het grotendeels uit lucht bestaat, net zoals een donzen dekbed. Als de grond relatief warm is en er valt sneeuw op en de afkoeling is 's-nachts erg groot, dan blijft het onder de sneeuw relatief warm. Als het onder de sneeuw al koud is en de afkoeling is 's-nachts juist gering, dan blijft het onder de sneeuw nog steeds koud. Het is niet voor niets dat je een iglo bouwt van sneeuw, om de temperatuur binnen relatief warm te houden, als het 's-nachts sterk afkoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens op de grafieken van weerstation wageningen. Daar ligt nu nog sneeuw. Op grasniveau zie je geen temperatuurdaling terwijl het op 1.5 m hoogte -15 is.