Is het uit te rekenen wat de kans is als ik 1 druppel water in een literkanwater doe, deze vervolgens halfleeg schenk en mijn druppel nog in dekanzit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het is niet exact uit te rekenen, maar bijna gelijk aan nul (nihil). Waarom?
Zodra je de druppel in de kan doet, verdeelt de druppel zich tot op moleculair niveau in de liter water. Dus elke druppel die je vervolgens uit de kan schenkt bevat watermoleculen uit die ene druppel.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!

Andere antwoorden (5)

De kans is ongeveer 50%. Ik zeg ongeveer, omdat als je het precies wil weten, je het volume van de druppel water bij de liter moet optellen. Dit gaat echter om zo'n klein deel van het geheel dat het antwoord afgerond nog steeds 50% is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans dat er iets van de druppel inzit is 100%. De kans dat een willekeurig kopje thee sporen van de urine van Hitler bevat is ook 100% trouwens. Alles mengt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je een druppel van enige hoogte laat vallen blijkt dat de plons een druppel omhoog beweegt. Men heeft eens onderzocht dat dit om dezelfde druppel gaat die als het ware terugstuitert.

Je kan nagaan dat in eerste instantie de druppel boven in de kan zit.
Wanneer je de helft van de kan direct uitschenkt zal daardoor de kans 100% zijn. De druppel zal uiteindelijk volledig opgaan in de vloeistof zodat deze in tijd naar 50% (halve druppel in een halve kan) lopen.
Helaas kan je dit moeilijk testen (snelheid van opname door het water). Je zou kleurstof kunnen nemen maar dat heeft over het algemeen een hogere soortelijke massa dan schoon water zodat dat op de bodem gaat zweven.
12 jaar geleden
De kans is nihil, want een druppel verliest de eigenschappen van een druppel (de druppelvorm) zodra ze in een mengende vloeistof is aangeland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs als je een bevroren druppel in de kan gooit is het niet uit te rekenen.

Een bevroren blijft drijven, en zal bij een snel leeggooien misschien meedrijven, en bij langzaam leeggooien naar het hoogste punt drijven.