Een kilo deuterium ('zwaar waterstof', met een extra neutron in zijn atoomkern) kan bij fusie evenveel energie opleveren als de verbranding van drie miljoen ton steenkool, maar zonder de bijbehorende CO2-uitstoot. Je hebt er geen uranium of plutonium voor nodig, er komt geen radioactief afval bij vrij.
alleen zal het nog wel even duren voor het zover is. op dit moment kost het bijna net zoveel en energie om het proces in gang te houden dan het oplevend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kernfusie levert meer energie op, maar is (nog) niet te controleren en daarmee (nog) niet haalbaar. Ook moeten er enorme hoeveelheden energie worden ingestoken, om er energie uit te krijgen. Kernsplitsing daarentegen is veel eenvoudiger en goedkoper te verkrijgen. Vandaar dat er op de wereld zat kernsplitsingsreactoren zijn en enkel een handvol kernfusiereactoren die enkel als onderzoek dienen (en niet als productieve energiebron).

Een ander voorbeeld: een kernfusiebom (H-bom) heeft een atoom/neutronenbom (kernsplitsing) als ontsteking nodig... maar dan komt er ook een enorme hoeveelheid energie vrij. Het meest bekende voorbeeld is van een H-bom is de tsjar-bomb. http://www.youtube.com/watch?v=H9AMtUeyDP0 De schokgolf ging 3x de aarde rond en had meer energie dan alle (!) bommen en granaten uit de hele WOII bij elkaar....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel jammer dat je tweede voorbeeld weer over die allesvernietigende bommen moet gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naja, dat is een van de weinige praktijkvoorbeelden die daarwerkelijk met kernfusie gerealiseerd zijn en daarbij het verschil tussen fusie en splitsing goed weergeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ viridiflavus: ga anders op zoek naar Tsarbomb en overtuig je van het tegenovergestelde. Misschien niet als waarneembare, maar wel degelijk meetbare schokgolf. Op iets van 100km afstand was de hitte nog groot genoeg om 3e graads brandwonden te veroorzaken. De vuurbal was ca. 8km in doorsnee en op 1000km nog zichtbaar...
http://en.wikipedia.org/wiki/Tsar_Bomba Voor de grootmachten was dit trouwens wel het begin om de kracht van hun bommen te reduceren; ook al duurde het nog bijna 30 jaar voordat de koude oorlog voorbij was.