wat is het verschil tussen de opleidingen: Chemie en Chemische technologie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In kort van wat ik er van begrepen heb; technologie is veel meer met machines en apparaten.

Antwoorden (2)

Bij chemie ben je bezig met het uitvinden van nieuwe stofjes. Bij chemische technologie richt je je oa op de productie van stoffen en het verbeteren van productie processen. Hierbij bekijk je de chemie dus op fabrieksschaal. Je krijgt vakken als bouwkunde, reactorkunde en natuurkunde terwijl je bij chemie bijna alleen maar scheikunde krijgt.

Ik zit nu zelf in het 1e jaar chemische technologie op de hogeschool rotterdam, ik weet dus niet precies wat ze bij chemie doen maar ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Je slaat de spijker op de kop.
+4U!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt.
Vaak word het ook omschreven als chemie is de potjeschemie en chemische technologie is het ontwerpen van het proces hoe je het maakt.
dus +
Dan nu een antwoord van de chemie kant :D
Ik studeer chemie (1e jaars) bij Hanze hogeschool in groningen. Chemie is meer stofjes ontwikkelen, maar ook analyseren, je kunt bijvoorbeeld gaan werken in een ziekenhuislaboratorium, om bloedanalyses uit te voeren, of bij het ministerie van landbouw om te onderzoeken of er niet te veel gemest wordt etc. Chemie en Chemische Technologie is bij ons het eerste half jaar samen, want je hebt dezelfde basis nodig. Je kunt dus nog makkelijk switchen tussen die twee in dat eerste halfjaar.
Bij Chemie krijg je vakken als: chemisch analyse, chemische bindingen en organisatie, chemie (algemeen). Maar ook ondersteunende vakken zoals: Statistiek, rapporteren, en presenteren. En natuurlijk doe je veel aan praktijk. In het derde jaar zelfs 3 volle dagen per week. (2e jaar 2 dagen/week, 1e jaar 1 dag/week)