Hoe bepaal je een dissociatieconstante. En wat kun je met die waardes?

Stel je hebt een zwak zuur en je voegt daarbij toe NaOH zodat de pH 7 wordt. Hoe bepaal je dan dissociatieconstante.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Laten we er even vanuit gaan dat het om een monoprotisch zuur gaat. D.w.z. een zuur dat niet meer dan 1 proton kan afsplitsen.
Meet de pH van de oplossing die je krijgt.
Bijvoorbeeld pH=4.

Bereken daaruit de H3O+ concentratie.
Dat is dan 10^-4 mol/l

Bepaal het volume van de zuuroplossing.
Bijvoorbeeld 100 ml = 0,1 l

Kijk hoeveel NaOH je nodig hebt om op pH 7 te komen.
Stel 20 ml 0,1 N NaoH.
Dat is 20 x 0,1 = 2 mmol = 2*10^-3 mol

Dus er was 2*10^-3 mol zuur.
Dat zat in 0,1 l.
Dus de molariteit van het zuur is 2*10^-2 mol/l

De zuurconstante korten we vaak af als Ka.
Er geldt in deze situatie Ka = [H3O+]²/(molariteit zuur)
Dus Ka = (10^-4)²/(2*10^-2)=5*10^-7
Die waarde heeft geen eenheid.

Toegevoegd na 3 dagen:
De dissociatiesconstanten van de meeste zuren staan in tabellen. Binas bijvoorbeeld of Handbook of Chemistry and Physics. De door u bepaalde waarde kunt u opzoeken in een tabel en dan zien welk zuur er bij hoort.