Hebben uitwerpselen DNA?

Toegevoegd na 9 minuten:
Zo ja, als wat als ik poep gebruik als mest voor plantjes. Nemen die plantjes dat op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hele goede vraag,ik blijf hem volgen

Het beste antwoord

ja, daarin zitten altijd dode darmcellen die met je prut mee naar buiten gaan. en in dode darmcellen zit dna.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Uitwerpselen bestaan enerzijds uit verteerde voedingsmiddelen, anderzijds uit afvalstoffen uit jouw eigen lichaam (als we tenminste even uitgaan van jouw ontlasting). Die laatste groep zit vol met jouw DNA. Verder zit er DNA in het speeksel en andere verteringssappen die hebben ingewerkt op het voedsel.
Tenslotte is er in de ontlasting nog plantaardig en dierlijk DNA uit alle gegeten voedingsstoffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps, je hebt gelijk.
Het is wel zo dat ontlasting meestal heel veel DNA van bacteriën bevat, en daarnaast weinig DNA van jou, afkomstig van bijvoorbeeld darmslijmvliescellen. Deze twee zijn wel moeilijk van elkaar te onderscheiden, maar er zit dus wel DNA van jou in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Patcat;

Om het tweede deel van je vraag te beantwoorden: de plantjes nemen de in de poep aanwezige voedingsstoffen op en er bestaat een mogelijkheid dat ze ook jouw DNA binnen krijgen. De kans dat er daardoor ooit een plantje ontstaat dat een treffende gelijkenis met jou vertoont acht ik echter zeer klein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit dus altijd dna in uitwerpselen. Op generatieve effecten bestaat hiermee echter geen kans. Zelfs een volledige uitgescheiden levende cel met al het dna is nog geen zaad- of eicel. Dit zijn speciale cellen waarin het dna "geprepareerd" is voor de voortplanting. En ook daarmee bestaat geen kans op "ninja turtles" bij opname via het wortelstel. Plantenwortels kunnen zelfs geen volledige dna strengen in één keer opnemen. De opname moet door heel wat celstructuren. De doorgangen in het buitenste celmembraam zijn "selectief" permeabel. Enkel hapklare brokken worden toegelaten. Daar komt enzymatisch transport bij kijken, waarna de afgebroken bouwstenen soms nog een hele reis door andere cellen moeten maken om in de sapstroom te geraken.