Titratie: Mag je direct uit de maatkolf pipetteren met een pipet of moet je eerst je maatkolf 'legen' in een bekerglas en dan pipetteren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (4)

Ze hebben mij op school geleerd dit eerst in een maatbeker te doen.
De maatkolf is ook ijkingsapratuur en niet geschikt voor iets anders
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb op school geleerd: eerst overgieten in een maatbeker, op die manier kun je de oplossing in de maatkolf niet vervuilen met bv een vuile pipet.
Als je eenmaal werkt op een lab zul je merken dat die stap in de praktijk overgeslagen wordt, kost teveel tijd.
Maar je moet het, vooral voor het examen , goed aanleren
anneliez
12 jaar geleden
Als je het eerst overgiet, dan voorkom je dat de inhoud van de maatkolf per ongeluk vies wordt. Stel dat je je vergist en de verkeerde pipet pakt, of per ongeluk te veel opzuigt in het balonnetje en dat leeg laat lopen. Als je dan nog in de maatkolf hebt zitten dan kan je het vervuilde weg doen en eenvoudig nieuwe pakken.
Op het lab was het anders. We waren natuurlijkn geoefend in het pipetteren en overgieten betekende extra werk (schoonmaken) en juist extra kans op vervuiling. Wij pipeteerde uit de maatkolf.
Ik neem aan dat je op school zit, doe het zoals je het daar leert. In de praktijk gaat veel anders, maar dat leer je dan wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1# oplossing vanuit de maatkolf in een schoon/droog bekerglas gieten
2# Het pipet onder een hoek van 45 graden volzuigen
3# Boven een leeg bekerglas onder een hoek van 45 graden 'op ooghoogte' laten zakken tot de gewenste hoeveelheid.
4# onder een hoek van 45 graden pippeteren in het gewenste glaswerk