Het wordt weer herfst en de bossen beginnen al langzaam mooi te kleuren, maar hoe ontstaan die kleuren eigenlijk?

Het ene blaadje is nog mooier dan het andere..waar ligt dat aan

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De normale groene kleur van de plant komt door het pigment chlorofyl. Dit pigment zet in het blad de zonne-energie om in voedsel voor alles wat leeft op aarde en absorbeert de rode en blauwe golflengten uit het zonnespectrum. Naast bladgroen bevat een blad nog andere pigmenten, zoals lichtblauw (fytochroom), geeloranje (carotenoïden en xanthofyllen) en blauw violet (riboflavine). Het chlorofyl absorbeert het gehele zichtbare spectrum van het zonlicht, behalve groen. Groen wordt terug gekaatst en het is deze overblijvende kleur die wij zien. Het chlorofyl is voor de plant dus een kostbare stof en voor de productie daarvan moet de plant veel energie stoppen. Als in de herfst het blad dreigt te vallen zal de plant die stof terugtrekken uit de bladeren. Daardoor verdwijnt de groene kleur en wat er verder aan kleurstoffen in zat wordt nu pas zichtbaar. Een van deze kleurstoffen is gele of rode beta-caroteen. Een ander veel voorkomende kleurstof die de bladeren rood doet kleuren is anthocyanidine.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alsof ik weer in mijn biologie boek van de middelbare school zit te lezen :)
iig helemaal juist.

Andere antwoorden (1)

De kleur van bladeren wordt bepaald door de genetische opbouw van de boom en zijn omgeving. Caroteen en xantofyl zijn 2 gele pigmenten die het hele jaar door aanwezig zijn in de bladeren. Net als chlorofyl, een groen pigment. Als in de herfst het aantal uren licht afneemt, stopt de productie van chlofyl. Je ziet dan alleen nog de gele pigmenten. Hoe meer zon er is geweest, hoe feller geel de bladeren zullen zijn. Maar sommige bomen staan op plekken en in klimaten waar ze veel suikers produceren. Die slaan ze op in hun bladeren. Deze suikers zorgen juist voor de aanmaak van een rood pigment: anthocyaan. Sommige bomen zijn gevoeliger voor anthocyaan dan andere en ze kleuren dan dus vooral rood.
Bronnen: